2019-03-25 13:35Pressmeddelande

10 startup-bolag tävlar om 100 000 kronor på Åre Business Forum

Almi Pitch Bolag - Åre Business Forum 2019Tio utvalda startup-bolag till Almi Pitch Event på Åre Business Forum

Tio högintressanta startup-bolag från hela Sverige har valts ut att tävla i Almi Pitch Event under Åre Business Forum 27-29 mars 2019. Totalt sökte 60 startups om att få delta i pitchtävlingen som Almi Företagspartner och Almi Invest arrangerar för tionde året i rad. Vinnaren får 100 000 kronor till utveckling av sitt bolag.

De tio utvalda startup-bolagen är:

• Epishinesom utvecklar en innovativ solcellsteknik
  • SentinaBaysom har en världsunik teknik för att framställa titannitrid – ett material verifierat i extrema miljöer som rymd och offshore
  • Organofuel Sweden, som utvecklar en ekovänlig teknologiplattform för framställning av högvärdesprodukter från biomassa
  • Gardenizesom utvecklar en digital plattform för odling och växter
  • TempOnlinesom utvecklar en innovativ tjänst för temperaturövervakning av kyl/frys
  • StoryTouristsom erbjuder en app som skapar interaktiva turistupplevelser av böcker och filmer
  • Next Period, SibShip Productionsom utvecklat ett hållbart, komposterbar mensskydd
  • Haldorsom utvecklar pedagogiska verktyg för skolverksamheter
  • ShimmerCatsom utvecklar AI-mjukvara som optimerar bilder och laddningstider för webbsidor
  • YONYFY, som utvecklar en social sportapp för professionella spelkort

Startup-bolagen får värdefull återkoppling på sina affärsidéer och pitchar för denna erfarna investerarpanel:

• Lisa Lindström, Vd Doberman och Doberman Forward
  • David Sonnek, Vd Industrifonden
  • Tarja zu dem Berge, Fund Manager, Almi Invest
  • Hans Victor, Co founder Victor & Victor
  • Anna Bråkenhielm, Entreprenör & investerare
  • Peter Carlsson, Partner Spintop Ventures
  • Hellen Wohlin Lidgard, Styrelseproffs och investerare

Vinnaren får 100 000 kronor till utveckling av sitt bolag. Vilka tre bolag som går till final beslutas av investerarpanelen. Publiken röstar live på plats och väljer slutligen vilket av de tre finalbolagen som vinner Almi Pitch 2019.

Eva Högdahl
Vd, Almi Mitt