Det var en långvarig vänskap kantad av uppfinningsrikedom som ledde till att Bukvy utvecklades. Ett designföretag som har skapat en multifunktionell och stilren väska som byter utseende helt efter aktivitet. En räddare i vardagen för alla stilsäkra och aktiva stadsbor runtom i världen.
– Vi vill spränga gränsen för vad som är en väska, säger Joanna Bark, grundare av Bukvy.
Elena Ekström och Joanna Bark blev inspirerade från sin barndoms uppfinningsrika dagar när de packade sina småväskor med överlevnadskit. Sedan dess har de lockats av tanken att skapa den ultimata väskan vid alla tillfällen. Idén om Bukvy började gro för fyra år sedan. Det har varit en långsam iterativ process som började på hobbynivå. Till slut valde både Joanna och Elena att satsa helhjärtat på sitt koncept. Joanna tog steget bort från sin arkitektbakgrund och Elena valde att lämna en fast tjänst inom IT.
– Jag valde att hoppa av min karriär, men när man vill något så himla mycket så finns det inga alternativ. Jag kände bara att det är det här vi ska hålla på med och göra den här resan tillsammans, säger Elena Ekström.
Eget företagande innebär mycket disciplin och många timmars fokuserat jobb. Tillsammans delar de på arbetet och glädjen i att vara egna företagare, som kollegor men även bästa vänner.
– Det är en utmaning att starta något från grunden. Då blir det väldigt personligt, med mycket känslor. Då kan det vara skönt att man känner varandra så väl för då kan vi prata om de känslorna, istället för att försöka vara låtsas glad när det känns jobbigt, säger Joanna och Elena fyller i:
– Sedan är man mer generös mot varandra, om jag till exempel vet om att Joanna har en hektisk period utanför jobbet så har jag förståelse för det. Om man bryr sig om varandra har man mer förståelse för varandra, säger Elena.
Väskan för kunden på språng
Ur deras vänskap växte Bukvy fram, funktionella, estetiska och hållbara väskor. Under produktionen har Elena och Joanna utgått ifrån sin egen erfarenhet och de ingredienser som de själva stöter på under en dag i storstadsdjungeln. En väska som ger den aktiva storstadsmänniskan mer frihet tack vare möjligheten att den kan byta skepnad efter aktivitet. Originalväskan har fem olika lägen som kan ändras fram och tillbaka helt efter behov.
– Det är ofta som man behöver både ryggsäck, gympapåse och handväska på en och samma dag. Ibland kanske en ska gå ut och ta ett glas och då blir det väldigt osmidigt att ta med en stor träningsväska. Funktionella och estetiska väskor har ofta varit varandras motpoler, men vi vill förena dem till en och samma, säger Joanna.
Deras kundkrets är en medveten skara som länge har letat efter den perfekta väskan att bära med sig under en hel dag. Det är tidiga användare som väljer att investera i Bukvys innovativa väskor.
– Våra kunder är väldigt smarta och medvetna personer. Vi är imponerade av våra kunder och stolta att just de vill köpa vår produkt, säger Elena.
De beskriver sin drömkund som en blandning mellan Elon Musk och Chloë Sevigny. En ekvation som inte är helt omöjlig då Bukvy har återförsäljare och pop up-butik i New York. Deras sortiment faller New York-borna i smaken då de ofta beskrivs som stolta över att hitta något nytt och unikt som skiljer sig från mängden.
– New York har ju den ultimata stadsbon om man fokuserar på folk i rörelse. Där går allt väldigt snabbt och folk rör sig på stora ytor, säger Elena.
Det finns ett omättat behov av en multifunktionell väska som sträcker sig utanför Manhattans statsgräns. Bukvy har en pop up-butik i New York och återförsäljare i Stockholm, Danmark och Belgien. De har även en blomstrande webbshop som tar in beställningar från väskmedvetna köpare runtom i världen.
Ett välkänt namn av kvalitet
Den största utmaningen för Bukvy har visat sig vara själva produktionen. För dem att som litet företag bli respekterad i fabrikerna visade sig vara lättare sagt än gjort.
– När vi var i Portugal och besökte fabriken åkte en man runt med oss och berättade att det kan vara svårt som kvinna att bli prioriterad i fabrikerna. Vi kunde inte märka av det på plats, men produktionen är helt klart svårast, att få rätt produkter i rätt tid och få dem att förstå att det är av den bästa kvaliteten vi måste, säger Elena.
I framtiden hoppas de att verksamheten har tagit flera steg framåt och att de har utvecklat en större väskkollektion med fler varianter. Elena och Joanna vill nå ut med sina multifunktionella men ändå lyxiga väskor på bred front.
– Vi hoppas att vi har etablerat vårt märke, fått visa att det finns kompetens bakom våra produkter och en enklare mer flexibel vardag för kunden, säger Elena.
Vill du veta mer om Bukvy, läs här
Presskontakt Bukvy:
Sara Diebtrich, The PR-Agency, +46 733 601 124, Sara.diebitsch@thepragency.net
Vill du veta mer finansiering eller rådgivning i ditt entreprenörskap, läs här
Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland:
Maya Estelle, +46 730 822 797, maya.estelle@almi.se
Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.