Idén till det innovativa företaget Airinum föddes ur ren frustration. Alexander Hjertström visste att livet som utbytesstudent i Indien skulle bli annorlunda men vad som skulle bli den svåraste omställningen överraskade honom rejält.
– Indiens luftföroreningar är hemska, de gav besvärande symptom och det gick inte att skydda sig mot den dåliga luften, säger Alexander Hjertström, vd på Airinum.
Luftföroreningar är en av de största globala hälsoriskerna och varje år beräknas över tre miljoner människor att dö till följd av föroreningarna, enligt UNICEF:s rapport från 2016. Den stockholmsbaserade start-upen Airinum kombinerar skandinavisk design med innovation, i syfte att förbättra människors hälsa genom en unik andningsmask. Till skillnad från majoriteten av masker så är Airinums premiummask utvecklad mot den privata marknaden, tidigare har det bara funnits skydd anpassade mot industrier.
– Vi har tagit ett perspektiv där utgångspunkten alltid är funktionen och vi vägrar kompromissa med den. Om funktionen inte finns är det ingen idé, säger Alexander Hjerström.
Startskottet till framtiden
Alexander har alltid jobbat med entreprenörskap på något sätt, under de tidiga skolåren hade han och barndomsvännen Fredrik Kempe till exempel olika entreprenörsprojekt. Vid utbytesterminens slut besökte samma barndomsvän Alexander i Indien och tillsammans skulle de resa runt i landet. Alexander höll en sista presentation i skolan som handlade om de svåra luftföroreningarna, och med det färskt i minnet upptäckte de båda vännerna hur människorna runt omkring försökte skydda sig mot luftföroreningar. De enda tillgängliga skydden var näsdukar och tygmasker, triviala saker som inte hjälpte, det fanns ett tydligt problem men ingen bra produkt.
– Det var då det blev konkret att här fanns en enorm marknad och Fredriks besök var helt avgörande för framtiden, berättar Alexander.
De båda vännerna tillbringade kvällarna på stranden och över några öl satt de och skissade, räknade och diskutera den potentiella affärsidén.
– Det unika jag gick igång på var det faktum att luftföroreningar är ett stort världsproblem. Om vi skulle lyckas med vår idé skulle vi också bidra till förbättring av människors liv, säger Alexander.
Livet bortom det bekväma
Väl hemma i Sverige fortsatte arbetet med den nykläckta affärsidén, där Alexander valde att tacka nej till ett anställningsavtal för att satsa på att starta upp Airinum. Fredrik hoppade av ett prestigefullt traineeprogram och tillsammans med Alexander fick de även med sig studiekamraterna Johannes Herrmann och Mehdi Rejrani.
– Tillslut satt vi fyra killar i en källare i slutet av sommaren 2015 och grundade vårt företag. Från att jag kom hem från Indien tog det två månader tills vi hade ett färdigt aktiebolag, säger Alexander.
För att skynda på uppstarten av företaget sökte de till STING Accelerate, ett acceleratorprogram som drivs av affärsinkubatorn Stockholm Innovation & Growth.
– I augusti 2015 var vi ett av åtta nya företag som antogs till STING. Vi fick i och med det ett eget kontor, tillgång till ett grymt nätverk, hjälp med finansiering och coaching från erfarna företagsledare, säger Alexander.
Att bryta stigman
Trots att människor är medvetna kring hälsoriskerna förenat med luftföroreningar väljer de att inte skydda sig, Alexander fick till svar att skydden fick folk att känna sig fula och obekväma. Det kröp så småningom fram att det även fanns ett stigma förknippat med maskerna, något Alexander hoppas kunna råda bot genom att kombinera funktion med skandinavisk design.
– Vi vill att vår andningsmask ska bli en modeaccessoar, precis som solglasögon är idag. Folk glömmer nog att ursprungsprodukten var ett funktionellt skydd mot solens strålar, säger Alexander.
För att locka fler användare och försöka bryta stigmat väljer Airinum att samarbeta globalt med populära influencers. Genom så kallade co-labs och limited edition-kollektioner hoppas företaget höja produktens modegrad. Den senaste kollektionen är skapad tillsammans med en ung svensk designer från H&M.
– Målsättningen är att släppa co-labs och limited edition-kollektioner ett par gånger per år och där ligger utmaningen i balansen mellan hälsa och mode, berättar Alexander.
Framtiden på en global marknad
På relativt kort tid har företaget lyckats få kunder i mer än 50 länder och har nu världen som marknad. Masken köps enkelt via webshoppen och levereras på några dagar.
Den typiska Airinumkunden är en medveten, urban kund i Asien, där Hong-Kong, Kina och Sydkorea hör till de största marknaderna. Det finns dessutom en begynnande trend uppåt för marknaden i Europa och USA.
– Att vi har fått en större kundbas i USA, med hälsodrivna Los Angeles i spetsen, förvånade oss först men staden dras med kraftiga luftföroreningar, säger Alexander.
Airinum hoppas kunna bidra till att kunskapen om luftföroreningars negativa inverkan höjs. Fokus framöver är att vidareutveckla masken ytterligare och kunna erbjuda flera olika sorters masker. Företaget vill utveckla produkterna i syfte att förebygga potentiella hälsoproblem baserade på resultaten av luftmätningar som görs idag.
– Vi tycker att det är absurt att många människor inte kan andas luften på vår planet. Fler ska kunna andas ren luft och leva ett gott liv. På sikt hoppas vi att vår produkt inte behövs, då skulle vi vara väldigt nöjda, säger Alexander.
Läs mer om Airinum här:
www.airinum.com
Behöver du finansiering eller rådgivning i ditt entreprenörskap, besök oss här:
http://www.almi.se/Stockholm-Sormland/
Frågor om Airinum:
Alexander Hjertström, 0762 86 06 60, alexander@airinum.com
Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland:
Maya Estelle, 0730 82 27 97, maya.estelle@almi.se
Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.