2017-03-01 07:00Nyheter

Svenska Climeon på frammarsch - utmanar jättarna i energibranschen

null

Det svenska Cleantech-företaget Climeon har länge varit ödmjuka och väntat med att påstå att deras produkt bidrar till att rädda världens klimat. Efter några år med stora framgångar är det nu ett faktum – Climeons så kallade ”heat power” lösning ersätter fossila bränslen.
– Det är hisnande att vi finns bland de stora spelarna, säger Joachim Karthäuser, CTO på Climeon.

Allt började 2010 då grannarna Joachim Karthäuser och Thomas Öström upptäckte att de hade ett gemensamt intresse; förnyelsebar energi. De var överens om att framtidens energi är förnyelsebar, det finns inget alternativ, men det krävdes många diskussioner över gräsklippningar och grillkvällar om HUR man kunde utveckla ett billigare och enklare sätt än sol- och vindkraftverk. Med Thomas bakgrund som ingenjör och Joachims kunskaper inom bland annat förbränningskemi, började de spåna på vilka alternativ som fanns. Resultatet stavades ”Climeon”, och en maskin som omvandlar geotermisk värme eller solvärme – båda outtömliga energikällor – till elektricitet.
–Vi ville även utveckla en process som genererar el från energi som inte längre används, i vårt fall spillvärme på ca. 90 grader. Människans användning av el kommer bara att öka, i samma takt skulle mängden koldioxid som släpps ut öka. Vi ville därför ta fram en billig och enkel process med hög verkningsgrad, något som vi tillslut lyckades med, säger Joachim Karthäuser.

En lösning som stack ut
När idén var formad och de hade kommit fram till hur maskinen rent praktiskt skulle se ut sökte de patent och sedan stöd från Energimyndigheten. Via sina starka nätverk på KTH kunde de tillgodose sig en verkstad med erfarna ingenjörer och köra igång arbetet, och 2011 registrerades företaget Climeon. Anledningen till att Climeons lösning överlevde och klarade granskning från både Energimyndigheten, kollegor i branschen och marknaden är att maskinen och processen är mer effektiv och lönsam än någon annan produkt.
– Det finns en uppsjö av tidigare idéer där folk har utvecklat väldigt avancerade och kluriga processer, men utan lönsamhet. Det vi gjorde var att ta fram en maskin som är hälften så stor som konkurrenternas samtidigt som den producerar el till extremt låga kostnader, den tar tillvara på spillvärme och är ett klimatsmart val, säger Joachim.

Under tiden som arbetet pågick med att ta fram produkten gick de även ut till potentiella kunder och säkerställde att det fanns ett behov på marknaden. De fokuserade framför allt på marina verksamheter och stålindustrin, branscher som vanligen använder stora mängder bränsle och
– Vi kom tidigt i kontakt med Viking Line, som har jobbat med miljöförbättringar och energibesparing i flera år. Vi fick placera vår första maskin i ett av deras fartyg, vilket var startskottet på vår framgång, säger Joachim.

På energijättarnas spelplan
Thomas och Joachim har alltid haft i åtanke att om lösningen verkligen skulle fungera måste de vara beredda på att ge sig ut på världens största marknad. Idag är Climeons maskin inte bara en liten komponent inom Cleantech-branschen utan ett givet alternativ till sol- eller vindkraft.
– Efter Viking Line fanns vi plötsligt på radarn. Entreprenören Richard Branson fick nys om oss och köpte 18 moduler via det italienska företaget Fincantieri som bygger kryssningsfartyg för Bransons nya företag Virgin Voyages. De gör stora insatser för miljövänlig teknologi och ansåg att vi hade något riktigt bra, det var stort för oss, säger Joachim.

Dessutom har Climeon inlett samarbete med ett stort företag som bygger datacenter för kunder som Google och Facebook. SSAB blev Climeons stora genombrott inom stålindustrin. Det har varit händelserika år för Climeon och Joachim menar att ett av deras stoltaste ögonblick var när de fick ta emot WWF:s pris för Climate Solver 2016.
– Att få bli uppmärksammad på det viset kändes väldigt fint. Vi är stolta över det och tror att det är ett ytterligare steg mot vårt mål att bli en viktig aktör i klimatdebatten, säger Joachim.

Den politiska koldioxiden
När produkten nu är på plats och börjar sätta sig ser Joachim fram emot att driva diskussionen om förnyelsebar energi och utsläppen av koldioxid. Han menar att Sverige kunde vara ett tydligare föregångsland när det kommer till klimatpåverkan, men att vi klamrar oss fast vid kärnkraft, lägger för lite pengar på energiforskning och har för låg skatt på smutsig el.
– Vi är alla överens om att vi måste begränsa våra utsläpp, och där är en grön skatteväxling den bästa vägen. Höjer man priserna för smutsig el kommer folk självmant att välja miljövänligare alternativ. Vi behöver inte sänka vår levnadsstandard bara för att vi gör smartare val som är bättre för klimatet, säger Joachim.

Frågor om Climeon: Jessika Falkenby, press@climeon.com