2017-02-13 07:00Nyheter

Systrarna Asadi siktar på världsherravälde

null

I höstas tog Hedieh och Hasti Asadi emot priset för Årets Nybyggare i Stockholms län. De tog sig då hela vägen till final i den nationella tävlingen med stora drömmar för sitt företag DeoDoc. Tiden efter utmärkelsen har varit intensiv och fortsatt framgångsrik. Målet för DeoDoc är att bli intimhygienens Victoria’s Secret.

Systrarna Asadi tyckte länge att det saknades något inom intimhygienen i Sverige. Både de själva och många kvinnor och män i deras närhet upplevde att det inte fanns något bra utbud av produkter för intimområdet, och de som fanns luktade rengöringsmedel och skrek ”problemprodukt”.
– Det fanns inga produkter som jag överhuvudtaget ville ha i mitt badrumsskåp, sedan luktade de flesta av dem wc-spray. Utbudet var omodernt och hade förpackningar som såg ut att komma från 80-talet, säger Hasti Asadi.

Lovord från landets gynekologer
Hedieh lämnade sin karriär som kirurg vid Karolinska Universitetssjukhuset och Hasti hoppade direkt på entreprenörskapet efter att ha tagit examen vid Handelshögskolan. Efter en hel del research och konsulterande med en professor inom gynekologi körde de igång, och företaget DeoDoc startades 2013.
– Vi trodde att landets gynekologer skulle halshugga oss, men den här professorn vi rådfrågade menade att hon har sett hur mycket problem som helst under sina 40 år i yrket och sa bara: kör! Vi har samma svettkörtlar i ljumskarna som i armhålorna, och till det problemet finns det hur många produkter som helst, men inte till intimområdet, säger Hedieh Asadi.
– Vi har kommit på en lösning på ett problem och tagit fram produkter som inte bara är bra för oss utan också ser lyxiga ut och doftar otroligt gott, säger Hasti Asadi.

DeoDoc var först ut på den nordiska marknaden med sina produkter och säljer idag via tre olika apotekskedjor i 300 butiker: Lloyds Apotek, Kronans Apotek och Apoteksgruppen. Dessutom finns de på Norges största apotekskedja och på nätet via Apotea, Lyko och Nelly. Till sin hjälp har de bland annat haft Almi Företagspartner och de är mycket stolta över att de uppmärksammas för sitt hårda arbete.
– Priset för Årets Nybyggare och att stå som finalist är ett bevis på att det går att lyckas, även som kvinnor med invandrarbakgrund. Vi vill vara en inspiration för andra som har affärsidéer och hoppas kunna ge tillbaka något till samhället. Sverige är ett fantastiskt land att starta företag i och alla förutsättningar finns här, säger Hasti Asadi.

Intimhygienens Victoria’s Secret
Sedan fjolårets succé fortsätter DeoDoc att växa och systrarna har storslagna planer för sitt företag. Vi håller på med nya spännande produkter samtidigt som vi planerar för expansion runt om i världen.
– Vi jobbar vidare med att erövra världen och bli intimhygienens Victoria’s Secret, säger Hedieh Asadi.

Detta är Årets Nybyggare
Priserna delas ut i två kategorier: Årets Nybyggare och Årets Pionjär.
Årets Nybyggare får ett stipendium på 10 000 kronor från Almi och SEB. Priserna ska inspirera och visa att det i Sverige går att vara en framgångsrik entreprenör med utländsk bakgrund. Dessa individer är med och skapar tillväxt i näringslivet med nya innovativa företag. Sedan år 2000 är Hans Majestät Kung Carl XVI Gustaf prisernas beskyddare. 

Nominera din kandidat till Årets Nybyggare i Stockholm och Sörmlands län här:
https://goo.gl/LQAFNK


Om Almi

Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.