2017-06-26 07:00Nyheter

Vågade satsa - utvecklade unikt kompositföretag

null

Företaget Trifilon är ensamma i världen med sitt miljövänliga material producerat av biokomposit. Under resan, som inneburit både toppar och dalar, har de insett vikten av att ha någon att bolla idéer med och dela den gemensamma visionen.
– Vi vill skapa världens bästa biokomposit, säger Jeremiah Dutton.

Jeremiah Dutton och Martin Lidstrands gemensamma ambition är att förbättra världen. För tre år sedan bestämde de sig för att satsa helhjärtat på biokomposit-branschen.
– Vi strävar efter att skapa material som är starkare, lättare och grönare än de som för närvarande finns på marknaden. Tids nog hoppas vi att biobaserade material, och i synnerhet Trifilons produkter, kommer att vara det självklara valet av material i till exempel gjutningsprocesser eller vid ljudisolering, säger Jeremiah.

Först i världen
Trifilon är unika genom att vara det enda biokompositföretaget i världen som klarar av att möta alla de krav för exteriör formsprutade fordonspaneler.
– Med vår BioLite-produkt är vi det enda biokompositföretaget som klarar av att möta de hårda kraven för yttre omständigheter, så som regn, snö, kyla, UV-strålar för att bara nämna ett fåtal, säger Jeremiah.

Tack vare sitt miljövänliga alternativ på marknaden har de en bred kundkrets som sträcker sig över olika branscher, allt ifrån företag som tillverkar resväskor till hemelektronik. Företaget Epic kommer senare i höst släppa en kollektion som är skapad enbart av Trifilons material. För två år sedan inledde de även ett samarbete med Plastal, en underleverantör till Volvo. Materialet blev godkänt i våras.
– Vårt material är nu först på marknaden att bli godkända för att användas i exteriöra fordonskomponenter. Vi har även liknande samarbeten med några större möbelproducenter där vi väntar på en utvärdering efter att ha levererat material, säger Martin.

Lärorikt företagande
Martin och Jeremiahs vägar korsades efter att Jeremiah flyttade till Stockholm för att jobba på Siemens Wind Power. På den tiden var Martin en del av det redan existerande företaget Trifilon och hjälpte dem att ta sina första steg. Han övertog sedan patentet och rätten till företaget. När Jeremiah och Martins expertis och intressen kombinerades vidareutvecklades Trifilon till vad det är i dag. Deras gemensamma mål att förändra världen resulterade i biokompositmaterial av hög kvalitet och med minimal miljöpåverkan. En resa som bjudit på både med- och motgångar.
– Vi gjorde en grov underskattning i början av hur mycket tid, tester och pengar det skulle ta och vilken insats det krävs för att kunna få materialet godkänt. Under de två första åren upptäckte vi att materialet och idén är jättebra men produktionsprocessen kräver mycket handarbete, säger Martin.

Insikten om den krävande processen resulterade i att de senaste två åren har ägnats åt att skapa en mer kundanpassad och ekonomiskt hållbar metod. Under 2016 tog företaget ett stort kliv framåt i Trifilons utveckling och framtid.
– Vi satsade på att köra igång en egen pilotanläggning i Nyköping. Tekniken för att ta fram bra material handlar om att förädla naturfiber som ett raffinaderi kan man säga. De processerna som vi behövde fanns inte i Sverige så då beslöt vi i att investera i ett sådant själva, säger Martin.

Likt ett gift par
På grund av att de har ett kritiskt öga och ifrågasätter sin produkt hittar de ständigt nya lösningar att förbättra materialet. Resan har inte varit smärtfri men båda är ense om att den är värd all möda. Tillsammans håller de ner varandra på jorden när det behövs och lyfter varandra när det är nödvändigt.
– Jag har så många idéer på daglig basis och behöver Martin som kan skjuta ner dem som inte håller och ta vara på guldkornen istället. Gränsen mellan en visionär och en dåre kan vara hårfin, säger Jeremiah och fortsätter:
– Vi har ett ”bra äktenskap” där vi kan stötta, pusha och stoppa varandra, eftersom det kan vara lätt att springa lite för fort och blint.

Deras framgångsrecept bygger på att ha en ödmjuk inställning och ständigt söka ny kunskap för att kunna utveckla sin produkt. Till nya företagare rekommenderar de att vara modiga och våga ta plats.
– Var inte rädd för att prata med potentiella kunder innan startskottet. Om ni inleder verksamheten med en kund så är det spektakulärt. Och var inte rädd för att någon ska sno er idé, det är en stor värld och finns alltid plats för andra unika aktörer, säger Jeremiah. 

Frågor om Trifilon:
www.trifilon.com, Jeremiah Dutton, 0768 63 68 04, jeremiah@trifilon.com

Behöver du finansiering eller rådgivning i ditt entreprenörskap, besök oss här:
http://www.almi.se/Stockholm-Sormland/

Kommunikationsansvarig Almi Företagspartner Stockholm Sörmland:
Maya Estelle, 0730 82 27 97, maya.estelle@almi.se


Om Almi

Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.