2019-09-11 05:30Pressmeddelande

100 sydsvenska innovatörer till TechBBQ i Köpenhamn

Den 18-19 september är det dags för årets upplaga av TechBBQ i Köpenhamn. Eventet är Skandinaviens största evenemang för start-ups och innovation och förväntas ta emot cirka 6 500 start-ups, scale-ups techtalanger, innovatörer, visionärer, investerare och inspirerande talare. 100 sydsvenska entreprenörer åker dit under gemensam flagg.

På den skånska sidan av sundet kraftsamlar nu flera av aktörerna i innovations- och stödsystemet för att skapa en stor sydsvensk närvaro under eventet.

Southern Sweden, vilket är en sammanslutning av Almi, Innovation Skåne, Minc, Business Sweden, Ideon Innovation, Invest in Skåne, Mobile Heights and Region Skåne, har ett partnerskap med TechBBQ och bjuder gemensamt med 100 företagare till TechBBQ 2019 för att ge dem en chans att träffa kollegor och investerare i ett internationellt sammanhang.

–  Det känns riktigt kul att kunna bjuda med våra duktiga sydsvenska start-ups och SME:s över sundet och skapa förutsättningar för dem att ta sina första internationella steg. Samtidigt visar det här på kraften och gemenskapen i det lokala innovationssystemet – vi är en grupp lokala aktörer som gör det här tillsammans med ett gemensamt mål, att helt enkelt lyfta fram den innovation, företagsamhet och de goda exempel vi har i Skåne och södra Sverige, säger Johan Olsén, affärschef på Almi Skåne.

Under de två dagarna har de sydsvenska organisationerna och bolagen en samlingsyta och monter i utställningshallen. Under den gemensamma benämningen ”Southern Sweden” kan man här träffa företagare och innovationsaktörer, ta del av pitchar och nätverka.

Dag 2, den 19 september kl 11-11.45, hålls en workshop på temat ”Southern Sweden – a melting pot for entrepreneurs”. Workshopen blir en inspirerande inblick i den sydsvenska startupmiljön med samtal med några av regionens entreprenörer.

–  Vi har ett unikt ekosystem i södra Sverige och vi har på kort tid kommit att bli en energisk och kraftfull region för start-ups innovationsdrivna företag. Sverige toppar listan av innovationsledare i EU, tätt följt av Finland, Danmark och Nederländerna. Södra Sverige är en av de smartaste platserna i världen, med en mängd inkubatorer, forskningsparker och universitet, parat med ett engagerat stödsystem. Workshopen blir en möjlighet att visa upp hur det funkar i vår region, säger Rikard Malmberg, rådgivare på Almi Skåne och projektledare för Southern Sweden.

//fakta//

TechBBQ

18-19 september, Øksnehallen, Köpenhamn

TechBBQ är Skandinaviens största evenemang för start-ups och innovation. Det hålls i Øksnehallen i centrala Köpenhamn och lockar närmre 7 000 start-ups, scale-ups techtalanger, innovatörer, visionärer, investerare och inspirerande talare.

Workshop ”Southern sweden – a melting pot for entrepreneurs”

19 september kl 11-11.45, I rum/hall Råhuset

Southern Sweden

Southern Sweden är ett samarbete mellan Almi, Innovation Skåne, Minc, Business Sweden, Invest in Skåne, Ideon Innovation, Mobile Heights and Region Skåne. Tillsammans bjuder organisationerna med 100 entreprenörer från södra Sverige till TechBBQ 2019.

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi Företagspartner AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Filippa Freijd
Kommunikationsansvarig, Almi Skåne