2022-12-05 13:12Pressmeddelande

180 personer ska inspireras av Småländska power women

Nu på onsdag, den 7 december, arrangeras ’Exportdagen’ på Spira i Jönköping. Regional exportsamverkan Jönköpings län bjuder in till ett event fullt av inspiration och personliga möten. Här får deltagarna möta draknästets Sara Wimmercranz och fyra entreprenörer från Jönköpings län i en härlig blandning. Allt under ledning av Johan Wester.

Vill inspirera fler kvinnor att bli företagare

Jönköpings län är bland de regioner i landet som har lägst andel när det kommer till kvinnor som driver företag.

- De medverkande på Exportdagen är alla driftiga kvinnor från Småland. Det är ett medvetet val som vi gjort med förhoppning om att kunna inspirera andra kvinnor. Därför är vi extra glada för att två tredjedelar av de anmälda är kvinnor, säger Malin Jönsson, Affärschef på Enterprise Europe Network.

Power women från Småland ska inspirera deltagarna

Sara Wimmercranz känner många igen som en av drakarna i SVT:s Draknästet. Hon är en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer och kommer att föreläsa om hur man lyckas med sitt företag och vad framgångsrikt företagande egentligen är.

Från länet medverkar fyra företagare från olika branscher

Åsa Juneström - ägare, grundare och designer bakom kläd- och smyckesvarumärket Me in color AB. Åsa medverkade i Draknästet 2021 och vid nyår tar hon steget från att vara ’hobbyföretagare’ till entreprenör på heltid.

Linda Fransson - VD Gnosjö Automatsvarvning. I en mansdominerad industrivärld har Linda tagit företaget genom finanskriser och pandemi utan att tappa medarbetare eller siffror. Hennes mission är att se till att svensk industri blir bäst i världen - och mest hållbar.

Madeleine Bobin Lindqvist – grundare av det egna varumärket Storefactory. Efter många år med egen inredningsbutik satsade Madeleine på ett eget varumärke och är idag ett grossistföretag inom inredning med cirka 1 200 återförsäljare runt om i världen och en e-handel för svenska privatkunder. Största marknaden för närvarande är Tyskland.

Linn Weilar - säljer koreanska hudvårdsprodukter genom sitt företag K-Beauty. På tre och ett halvt år lyckades Linn, tillsammans med sitt team, landa på 32 miljoner i omsättning. Hon har snabbt etablerat sig på den tyska marknaden och siktar nu på en global närvaro.

Läs mer på: https://exportdagen.se/

Exportdagen arrangeras av aktörerna inom REGIONAL EXPORTSAMVERKAN JÖNKÖPINGS LÄN; Almi Jönköping, Business Sweden, EKN, Enterprise Europe Network, Handelskammaren Jönköpings län, Region Jönköpings län, SEK och Science Park. FINANSIÄRER: Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Tillväxtverket.

Hanna Fransson
Rådgivare internationalisering