2014-09-01 16:44Pressmeddelande

2,2 miljoner i Innovationscheckar till småföretag i Västernorrland och Jämtlands län

null

VINNOVA, IUC och Almi vill genom detta projekt stimulera utvecklingen av innovationer i små och medelstora företag (SMF) och samtidigt bidra till att innovationsförmågan hos dessa företag förbättras.

Upplägget skall ge de småföretag som har en vilja och förmåga att växa, en snabb och effektiv tillgång till medel som kan hjälpa dem att via extern kunskap och teknik förbättra deras möjlighet att etablera en innovation på marknaden.

Satsningen ska även främja samverkan mellan SMF, universitet och högskolor, forskningsinstitut, inkubatorer, andra aktörer i innovationssystemet och privata konsulter, både nationellt och regionalt.

- Vi vill nå etablerade småföretag som inte tagit emot bidrag från VINNOVA under de 5 senaste åren, säger Gunnar Elmroth och Anders Karlsson hos IUC resp Almi.

Vem kan söka?
Företagen som söker måste ha minst tre anställda, varit igång i mer än ett år och försäljningsintäkter måste finnas. De som söker måste uppvisa god tillväxtpotential för den innovativa produkten (vara eller tjänst) och hög sannolikhet att snabbt nå marknaden för att komma ifråga för tilldelning.

För vad kan man söka?
Köp av externa tjänster hos institut, universitet, högskolor eller konsulter. En mindre del av checken kan användas till projektledning eller coaching. Den externa kunskapen ska vara ny för företaget och bidra till att en innovationsidé kan utvärderas, startas eller få bättre fart.

Hur går man tillväga?
· Kontakta IUC Z-GROUP eller Almi Mitt för ytterligare information.
· IUC Z-GROUP och Almi Mitt tar emot ansökningar löpande under året och medel tilldelas tills de tar slut.

Kontaktpersoner:
· IUC Z-GROUP – Gunnar Elmroth 070-229 47 56 gunnar.elmroth@z-group.se
· Almi Företagspartner Jämtland – Anders Karlsson 070-3243344  anders.karlsson@almi.se
· Almi Företagspartner Västernorrland – Bengt Bergkvist 070-6074231 bengt.bergkvist@almi.se

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.