2023-05-31 08:22Pressmeddelande

A-match ger effekt! 50 investerare mötte startups i Karlstad

De medverkande Värmlandsbolagen: PlayD8, Visibla och SavingsTracker.De medverkande Värmlandsbolagen: PlayD8, Visibla och SavingsTracker.

Drygt 50 investerare lockades till den sjunde upplagan av investerarforumet A-match i Karlstad. Där fick de möta nio utvalda startups, med en stark nisch mot hållbarhet och cirkularitet.

A-matchbolagens nischer täcker allt från tillverkningsindustri och leksaker, till matproduktion och skogsnäring. Ett bolag som redan gjort stort avtryck är Vividye, deras unika metod för att separera tryck från textilier har redan uppmärksammats av BBC.  Bara inom Europa bedöms marknaden för screentryck omsätta 11 miljarder kronor årligen – men i dagsläget går kläder med tryck inte att återvinna.

Men för att slå sig in på en global marknad behövs kapital, bland annat till en industriell demoanläggning. Därför gjorde Vividye resan till Karlstad, eftersom de rekommenderats att delta på A-match av tidigare medverkande bolag från Chalmers.

-  A-match är ett av de bästa eventen vi varit på. Det är väldigt välorganiserat och alla startups håller hög kvalitet. Vi har dessutom hittat möjliga synergier med bolag inom pappersindustrin, säger Johanna Nissén Karlsson, vd och medgrundare av Vividye.

Starka Värmlandsbolag

Värmland representerades av tre spännande bolag – samtliga med stor erfarenhet av entreprenörskap. PlayD8 vill skapa en större cirkularitet för leksaker och inom kort lanseras deras plattform med Karlstad som pilotmarknad. Visibla och SavingsTracker har båda unika, digitala tjänster som på olika sätt adresserar hållbarhet och inköp inom tillverkningsindustrin.

För Mikael Hyensjö, en av SavingsTrackers grundare, blev medverkan lite av en comeback.

- Jag deltog i en av de första upplagorna av A-match med mitt dåvarande bolag QBIM, det resulterade i att jag sålde hela bolaget till ett börsbolag. Därefter har jag hunnit besöka A-match även som investerare – innan cirkeln nu sluts igen, säger Mikael Hyensjö.

Flera nya investerare på plats

Totalt hade cirka 50 investerare bänkat sig i Nöjesfabrikens lokaler för att ta en närmare titt på de nio pitchande bolagen, däribland gäster från både Norge och Stockholm.

- Det var flera nya ansikten på plats, vilket känns roligt eftersom vi vet att investerare pratar med varandra. Det ger ringar på vattnet och ett större nätverk för bolagen, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland.

Entreprenörsbröderna Erik och David Stejner, besökte A-match för allra första gången.

- Jag trodde att det var lite mer av ett regionalt event, men här fanns bolag från hela Sverige med bra innovationshöjd och skalbara idéer. Det var hög kvalitet, med ett par bolag som stack ut lite extra, säger Erik Stejner.

Ny chans att se bolagen via Play-tjänst

Historiskt sett har fler än hälften av bolagen som medverkat i A-match fått finansiering. Den 19 juni öppnas möjligheter att nå nya investerare via A-match Play, där kan anmälda investerare få digital tillgång till samtliga pitcher i efterhand.

Bolagen på A-match:

  • Cellofibers: Har utvecklat ett skogsbaserat material som ska ersätta EPS-plaster, bland annat frigolit, som idag finns världen över.
  • Fernandi Innovation AB: Har utvecklat en patenterad förpackningslösning med potential att ersätta plast och metallförpackningar inom livsmedelsindustrin.
  • Johannas: Har utvecklat ett kretsloppsystem för lokal matproduktion av fisk, grönsaker och insekter, fritt från miljöförstörande utsläpp.
  • MicroDri: Tar fram framtidens teknik för virkestorkning, genom att kombinera trävetenskap med banbrytande mikrovågsteknik.
  • Norse Biotech: Använder björkbark för att utvinna biomaterialet betulin. Det används främst till kosmetika, men användning till läkemedel och ersättning av kemikalier utforskas. 
  • PlayD8: En spelifierad marknadsplats där barn på ett lekfullt och säkert sätt kan sälja och köpa leksaker av varandra.
  • SavingsTracker:  En framtidslösning för tillverkande företags hållbara inköp. Applikationen möjliggör smarta och enkla prisanalyser och knyter an till inköpens klimatpåverkan.
  • Visibla: Utvecklar ett nytt sätt för verkstadsföretag att handla med material, via ett digitalt och användarvänligt system. Det gör att säljare kan sälja material de inte längre behöver och köpare kan köpa billigare material och få snabbare leverans.
  • Vividye: Har tagit fram ett borttagbart textiltryck som gör det möjligt att återanvända och återvinna mer av den textil som finns på marknaden idag. 

Här hittar du mer info om bolagen:
https://www.amatch.org/app/netattm/attendee/page/115259

Om A-match
Bakom A-match står Almi Värmland, Almi Invest Norra Mellansverige, Nordea, Sting Bioeconomy, Karlstads universitet, Paper Province, Compare och DigitalWell Ventures. A-match är ett investerarevent i Värmland, med syfte är att skapa ett nätverk där både regionala och nationella bolag och investerare kan mötas.

Historiskt sett har en majoritet av bolagen som medverkat i A-match landat en investering efter sin medverkan.



Om Almi

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.


Kontaktperson

Anna Lundmark Lundbergh
Vd, Almi Värmland
Anna Lundmark Lundbergh