2022-11-24 15:58Pressmeddelande

A-match lockar över 100 investerare

Alla pitchande bolag på A-match. Alla pitchande bolag på A-match.

Den sjätte upplagan av investerarforumet A-match är i hamn! Drygt 50 investerare fanns på plats i Karlstad för att ta del av de nio bolagens pitcher, inklusive gäster från både Norge och Finland.

Redan under nästa vecka utvidgas dessutom intressesfären ytterligare för eventet, när bolagens pitcher tillgängliggörs via A-match Play. Redan nu har minst lika många investerare, från en handfull länder, registrerat sig för att ta del på bolagens pitcher digitalt.

- Att vi i ekonomiskt utmanande tider kan locka över 100 investerare är ett kvalitetsbetyg för A-match – där vi skapar en stark plattform i Värmland för startups och investerare, säger Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland.

Investeraforumets dragningskraft har också visat sig inför eventet, då flera investerare tagit direktkontakt med bolag. Nocoli, som har en lösning för att i realtid detektera bakterier i vatten, fick göra en separat pitch för ett investerarnätverk redan innan de klev upp på scenen i Nöjesfabriken.

Fick pitcha redan innan finalen

Nocolis grundare, Jacob Cahn och Jacob Nissér Karlsson, tycker att A-match gett ett stort värde på deras fortsatta resa:

- Vi har varit på mycket evenemang, men som ett renodlat investeringsevent är det här det bästa. Vi har fått väldigt proffsig hjälp med att finslipa vår pitch, även det rent affärsmässiga har det gett insikter och kontakter som kan bidra till vår utveckling.

Historiskt sett har fler än hälften av bolagen som medverkat i A-match fått investeringar, dessutom är värdet av eventet långlivat, berättar Anna Lundmark Lundbergh:

- A-match är en trestegsraket, där liveeventet och A-match Play kompletterar varandra. Samtliga bolag får också exklusiv tillgång till sin filmade pitch, som ger ett stort mervärde i deras fortsatta kontakter med investerare.

Ger bra omvärldsbevakning

Christina Lundqvist från TL Capital, var en av investerarna som fanns på plats i Nöjesfabriken. Hon har sedan tidigare investerat i bolag som medverkat i A-match och hittade även denna gång ett par bolag som stack ut lite extra.

- Jag tycker att A-match är ett bra event. Det ger en bra skanning av vad som händer och vad som ligger i tiden. Vi själva utgår från Värmland men gör även investeringar utanför regionen. I slutändan är det idén och teamet bakom som är avgörande, säger Christina Lundqvist.

Tre av A-match nio pitchande bolag (Eduqi, Habbie och Reselo) har hämtats från Värmland och det mest långväga från Bergen i Norge. Precis som bland investerarna är mixen av bolag både inom och utanför länsgränsen värdefull för att göra A-match relevant för en större målgrupp.

- Att bygga en mötesplats för investerare och startups är något som gagnar förutsättningarna för alla parter i Värmland. Vi vill attrahera både nya bolag och få in kapital som bygger en stark startupscen, då skapar vi förutsättningar för tillväxt och ett mer dynamiskt företagsklimat, säger Anna Lundmark Lundbergh.

Samtliga bolag som pitchade på A-match:

• Avanto Care (Stockholm)
  • Eduqi (Värmland)
  • Haawk.ai (Bergen, Norge)
  • Habbie (Värmland)
  • Nocoli (Göteborg)
  • Numa (Stockholm)
  • Reselo (Halmstad)
  • Swinga (Värmland)
  • Vinden (Stockholm)

Här kan du läsa mer om bolagen.

Om A-match
Bakom A-match står aktörerna Almi Värmland, Almi Invest, Nordea, Sting Bioeconomy, Karlstads universitet, Paper Province, Compare och DigitalWell Ventures. A-match är ett investerarevent i Värmland, där aktörernas syfte är att skapa en arena där både regionala och nationella bolag och investerare kan mötas.

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Anna Lundmark Lundbergh
Vd, Almi Värmland