2007-03-05 09:18Pressmeddelande

ALMI-lån gav 200 nya jobb i Västernorrland

ALMI Företagspartner lånade ut drygt 68 miljoner kronor till företag i Västernorrland 2006. Via de investeringar som ALMI lånade ut pengar till skapades 200 nya jobb. Totalt berördes drygt 800 arbetstillfällen i 168 företag i länet.

- Det är glädjande att vår utlåning bidrar till att skapa så många nya jobb. Konjunkturen var god under 2006. Det startades ett stort antal nya företag och många företag i länet har nått ett läge där de måste investera och även anställa för att öka sin kapacitet, säger Peter Ekdahl, finansieringsansvarig för ALMI Västernorrland.

Ett tecken på att konjunkturen är god är att handeln går bra. Det märktes även hos ALMI Västernorrland där företag inom detaljhandeln stod för den kraftigaste ökningen av lån 2006. Även utlåningen till tjänsteproducerande företag ökade under året.

De nya jobben fördelade sig på följande sätt: Sundsvall 61 st, Örnsköldsvik 55 st, Kramfors 27 st, Sollefteå 21 st, Ånge 18 st, Timrå 14 st och Härnösand 6 st.

- Vi kan konstatera att hävstångseffekten på utlåningen är mycket positiv. Om man ser till samhällsnyttan, i form av skatteintäkter, köpta tjänster, minskade bidrag o s v, har samhället vanligtvis fått tillbaka det företagen lånat redan efter första året, säger Peter Ekdahl.

Totalt har ALMI Västernorrland en lånestock på drygt 160 mkr fördelat på cirka 600 lånekunder.

För mer information, kontakta Peter Ekdahl, finansieringsansvarig, ALMI,
tel 0611-55 78 06 eller Eva Nordlander, informationsansvarig, ALMI, tel 0611-55 78 07.

ALMI Företagspartner Västernorrland AB erbjuder affärsutveckling och riskvillig finansiering till innovatörer, nya och befintliga företag som vill utvecklas. Målsättningen är att främja utveckling, tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Ägare är staten och Landstinget Västernorrland. Läs mer på http://www.vasternorrland.almi.se