2017-10-05 14:30Pressmeddelande

Almi och IFS utser Årets Nybyggare och Årets pionjär i Blekinge: En iransk nagelterapeut och en holländsk campingägare

Farahnaz Noori har utsetts till Årets Nybyggare i länet och Gijsbertus Lock har fått utmärkelsen Årets Pionjär. Stiftelsen IFS’ priser delades ut under torsdagen vid en ceremoni på Residenset och prisutdelare var landshövding Sten Nordin. En nybyggare är en person med utländsk bakgrund som valt att starta eget företag och med begränsade resurser, genom hårt och målmedvetet arbete nått framgång i sitt företagande. En Pionjär är en person med utländsk bakgrund som bott i Sverige under en längre tid och som genom hårt arbete har lyckats skapa ett tillväxtföretag som står för nytänkande i sin bransch. Pristagarna är nu också nominerade till de nationella prisen som delas ut av Hans Majestät Kung Carl XVI Gustav senare i höst.

Årets Nybyggare: En kämpe som trotsat allt motstånd

Farahnaz Noori kom till Sverige 2011 från Iran och klarade sin SFI-utbildning på rekordtid. Hon är idag certifierad nagelterapeut och har en make-uputbildning. Hennes företag Chic by Farnaz, som hon startade 2014, finns på salongen Arne& Elsa i Karlskrona.

I juryns motivering betonas att hon har varit en kämpe och trotsat allt motstånd och är älskad av kollegor och kunder. Även under sin graviditet och mammaledighet har hon hållit företaget vid liv. Nu är hon tillbaka och kämpar för att få företaget på fötter igen och behöver all uppmuntran hon kan få.

Årets Pionjär: Har utvecklat ett företag som bara växer och växer

Årets pionjär Gijsbertus Lock driver tillsammans med sin fru Långasjönäs camping i Asarum, Karlshamn. Han kom till Sverige för nio år sedan från Holland. Sedan några år tillbaka tog han och hans fru Magdalena över campingverksamheten, som idag har vuxit inte minst på grund av hans kontaktnät i Holland och Tyskland.

I juryns motivering pekar man på att de båda tog chansen och vågade satsa och har nu utvecklat ett företag som bara växer och växer. I en genuin vacker miljö lockar de turisterna till Blekinge från Sverige och utomlands och skapar arbetstillfällen för många. De har bevisat att med stor vilja, hårt arbete och stark motivation är allt möjligt.

Om Nybyggar- och Pionjärpriserna

Priserna, som delas ut varje år, är avsedda att gå till personer med utländsk bakgrund, som ett sätt att lyfta fram goda exempel och förebilder. Priserna ska inspirera och visa att det i Sverige går att vara en framgångsrik företagare med utländsk bakgrund och där duktiga och drivna individer inte ska känna utanförskap för sina insatser. IFS vill hedra alla dessa nya svenskar som valt det egna företagandet som en väg till försörjning. Priserna instiftades 1999 av Stiftelsen IFS Rådgivningscentrum, som är en organisation som verkar för invandrarföretagande i Sverige. Sedan år 2000 är Hans Majestät Kung Carl XVI Gustav prisernas beskyddare. Insamlingsstiftelsen IFS Rådgivningscenter inledde ett samarbete med Almi Företagspartner 2005. Det regionala Nybyggarpriset sponsras av Almi Blekinge.

Mer information, kontakta:
Amani El-Ali Mazloum, IFS-rådgivare, Almi Blekinge, tel. 070 932 51 19

Farahnaz Noori, Årets Nybyggare, mobil 076 705 59 52

Gijsbertus Lock, Årets Pionjär, mobil 070 265 68 11

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.