2017-09-29 12:00Pressmeddelande

Almi och NyföretagarCentrum utser Årets mentorer i Norrbotten

Almi och NyföretagarCentrum utser Årets mentorer i Norrbotten:

Mina tokiga idéer blir fullt sunda”

”Han har gjort företagsstarten enklare”

Helene Löwinger har utsetts till Årets Mentor i länet i kategorin Tillväxtföretag. Till Årets Mentor i kategorin Nya företag har utsetts Nicklas Larsson. Det skedde vid en ceremoni på Residenset i Luleå under fredagen och prisutdelare var landshövding Sven-Erik Österberg, Almi VD Niklas Jonsson och Camilla Sehlin från NyföretagarCentrum Nord. – Hon är ett inspirerande bollplank, säger Helene Löwingers adept Mikael Sundkvist. - Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag, säger Nicklas Larssons adept Anna Lundqvist. – Årets mentorer visar vilket viktigt tillskott en mentor är både för företag som startat och för företag som går in i en tillväxtfas, säger Hans Strandberg hos Almi Nord och Camilla Sehlin, NyföretagarCentrum Nord, som representerar de två organisationer, som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige.

Helene Löwingers adept: Mina tokiga idéer blir fullt sunda i hennes närvaro

Årets mentor i kategorin tillväxtföretag är Helene Löwinger, som arbetar som verksamhetschef och rekryteringskonsult hos utbildningsföretaget Kompetenslaget i Piteå. - Hon är ett inspirerande bollplank som gör att jag kan öppna upp mig inför henne på ett sätt som jag annars har svårt för. Mina tokiga idéer blir fullt sunda i hennes närvaro, säger adepten Mikael Sundkvist, som driver företaget P-town i Piteå. Det är ett online-magasin på nätet där man kan läsa om evenemang och personer och vänder sig till Piteås 80-och 90-talsgeneration. - Vi har fått en bättre organisation, tydligare offerter och en strategi för medarbetarna, säger adepten.

Nicklas Larssons adept: Jag har stärkts i min tro att jag har något viktigt att bidra med

Årets mentor i kategorin nya företag är Nicklas Larsson som är affärsutvecklingschef hos Luleå Näringsliv. - Han har gjort företagsstarten enklare och snabbare och jag har stärkts i min tro att jag har något viktigt att bidra med. Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag, säger adepten Anna Lundqvist, som driver företaget Complete Consulting som genom föreläsningar, utbildningar och workshops vill öka företags och chefers förmåga att bättre genomföra förändring och projekt. – Mina tjänster har konkretiserats och omsättningen har blivit högre än budgeterad, säger hon.

Juryns motivering till utmärkelsen av Helene Löwinger:

Helene Löwinger har under sin långa framgångsrika entreprenörsbana lyckats behålla ett öppet sinne. Hon har en vana av att gå emot strömmen och utmana det etablerade, stärkt av sin obotliga optimism. Med dessa egenskaper har hon lyft sin adept till nya höjder vilket har lett till nya utmaningar i verksamheten. Mentoråret har resulterat i en kraftig tillväxt i adeptens bolag, både vad gäller omsättning och antal anställda.

Juryns motivering till utmärkelsen av Nicklas Larsson:

Nicklas Larsson har genom ödmjukhet, engagemang, kompetens och outsinligt stöd hjälpt adepten att utvecklas som företagare, att våga tro på sig själv och se sin och företagets fulla potential samtidigt som företagets vision tydliggjorts och tjänster konkretiserats och paketerats.

Prisutdelningarna

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentorer inom de båda kategorierna ”Nya företag” och ”Tillväxtföretag” i Sverige sker den 10 november i samband med mässan Eget Företag i Älvsjö.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen Årets Mentor delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för tillväxtföretag och nya företag. Genom organisationerna får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.000 -1.500 mentorpar i Almis och NyföretagarCentrums olika mentorprogram över hela landet.

Mer information, kontakta:
Hans Å Strandberg, affärsrådgivare Almi Nord, mobil 070 586 79 33

Helene Löwinger, Årets mentor Tillväxtföretag, mobil 070 380 81 80

Camilla Sehlin, NyföretagarCentrum Nord, mobil 070 319 92 33

Nicklas Larsson, Årets mentor Nya företag, mobil 070 623 12 00

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.