2006-03-01 09:02Pressmeddelande

ALMI ökar utlåningen till företag i Norrland

2005 lånade de fem nordligaste ALMI-bolagen ut 200 miljoner kronor till cirka 450 företag. Det är en ökning med drygt 20 procent jämfört med 2004.

Allt fler nystartade företag vänder sig till ALMI för att låna pengar. Sju av tio ALMI-lån gick under 2005 till företag som är yngre än tre år.
- Det är en mycket positiv utveckling som ligger helt i linje med ALMIs uppdrag att förnya och utveckla näringslivet, säger Lars Andersson, vd i ALMI Företagspartner Västernorrland AB.

ALMI lånar ut pengar till företag i alla branscher. I Västernorrland, där ALMI lånade ut drygt 70 miljoner under 2005, är det fortfarande tillverkningsindustrin som står för den största utlånade volymen. Ser man däremot till antalet lån är det framförallt företag inom tjänstesektorn och detaljhandeln som lånar mer från ALMI.
- Investeringsviljan hos företagen har varit hög i länet, mycket tack vare den goda konjunkturen. Dessutom märker vi att många nya företag har svårt att låna allt från banken och behöver ytterligare en finansiär, säger Peter Ekdahl, finansieringsansvarig på ALMI i Västernorrland.

I genomsnitt satsar företaget tillsammans med banken 4 kronor för varje utlånad ALMI-krona. Det innebär att ALMIs finansiering under 2005 bidragit till att drygt 800 miljoner kronor frigjorts till näringslivet i de fem nordligaste länen.

Totalt har ALMI i Norrland en lånestock på 425 miljoner kronor fördelat på lån till cirka
1 200 norrländska företag.

Kontakt Lars Andersson, VD, ALMI Företagspartner Västernorrland AB, tel 0611-55 78 21 eller Peter Ekdahl, finansieringsansvarig, tel 0611-55 78 06.
Foto finns för nedladdning och fri publicering på http://www.vasternorrland.almi.se/pressrummet.html

ALMI - från idé till lönsamt företag!
ALMI erbjuder affärsutveckling och riskvillig finansiering till innovatörer, nya och etablerade företag som vill utvecklas. Målsättningen är att främja utveckling, tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Ägare är stat och landsting.