2014-02-24 07:30Pressmeddelande

Almi satsar på tillväxt bland unga entreprenörer: Unga lovande företagare i Örebro län har valts ut till ett riksomfattande tillväxtprogram

Nu har Almis riksomfattande mentorprogram för unga entreprenörer med företag, som har en uttalad tillväxtpotential dragit igång på allvar. Fem unga företagare i Örebro län har valts ut och tilldelats en erfaren mentor. – Andelen unga företagare under 30 år är låg och efterfrågan på insatser är hög. Många är hungriga och beredda att växa och nu vill vi möta upp det behovet, säger Sabina Schnegotzki, mentorhandledare hos Almi Mälardalen. En av länets utvalda unga företagare är Kenny Johansson, VD för det snabbväxande telemarketingföretaget MK Sales i Örebro. – Det är långsiktighet och kvalitet som ger lönsamhet i längden, säger han. Förra året fanns 9.618 aktiebolag i länet och enligt uppgifter från 2012 drivs 167 aktiebolag av unga entreprenörer. Det skulle motsvara 1,7 % av länets aktiebolag.

Erfaren mentor kan initiera tillväxt
Satsningen i Örebro län är en del av en riksomfattande satsning där 120 unga entreprenörer nu deltar i det mentorprogrammet för Unga Entreprenörer, som regeringen uppdragit åt Almi att genomföra. I programmet ingår tillgång till en erfaren mentor, ett utbildningsstipendium och nationella nätverksträffar varav den första går av stapeln i mars. - Vi satsar nu på unga entreprenörer med företag som har en tillväxtpotential med efterfrågade produkter och tjänster. Vi bedömer också att företagen har en långsiktig lönsamhet och ett ledarskap som är moget att klara av en expansion. En effektiv metod för att initiera tillväxt är tillgången till en erfaren mentor, säger Sabina Schnegotzki.

Snabbväxande mellansvenskt telemarketingbolag
Kenny Johansson, 30 år, är ett bra exempel på en ung entreprenör med ett företag som har en god tillväxtpotential. MK Sales är ett snabbväxande mellansvenskt telemarketingbolag och har på tio år vuxit till 12 mkr i omsättning och ett 50-tal anställda. Förutom i Örebro har företaget också verksamhet från Linköping. – Det är långsiktighet och kvalitet som ger lönsamhet i längden, säger Kenny Johansson. Företaget har ett antal stora kunder som man arbetat med under en längre tid. Inte minst inom elmarknaden har man upparbetat en god kompetens. Företaget kommer att expandera även fortsättningsvis och då främst inom business-to-business som idag står för runt en tredjedel av uppdragen. - Men den nischen kommer att stå för hälften inom bara några år, säger Kenny Johansson.

”Man blir lite fegare med åldern”
Kenny Johansson startade bolaget som 20-åring direkt efter gymnasiet för tio år sedan. – I början var jag förstås naivare men det blev också en dörröppnare och gjorde att jag vågade just därför påbörja många projekt. Och jag lärde mig snabbt. Även osmarta beslut leder framåt och tyvärr blir man lite fegare med åldern, säger han. Fortfarande har han dock mer att lära – Jag kan nog bli en tuffare förhandlare, säger han. Hans bakgrund som aktiv inom idrotten och då främst fotbollen har lärt honom ledarskap, dels som ordförande i en fotbollsklubb och aktiv i en division 5-klubb. Han är också involverad i ett nystartat mikrobryggeri i Linköping.

Telemarketing är första jobbet för många unga
MK Sales nyanställer yngre inte minst under sommarmånaderna och medelåldern är låg. – Det är förstajobbet för många, säger Kenny Johansson. Företaget vill undvika uppdrag från den finansiella sektorn på grund av de nya tuffare reglerna och kommer alltmer in på internetmarknadsföring och produktion av hemsidor för små och medelstora företag. – Vi eftersträvar både bransch- och riskspridning, säger han. Hans mentor Dan Ekholm har en bred företagserfarenhet. – Jag hoppas få ett bra bollplank och en tuff feed-back inte minst inom organisationsutveckling. Han kan också hjälpa mig att undvika en mängd snubbeltrådar, säger han.

Det unga företagandet i länet

Aktiebolag

Antal

Aktiebolag i länet, som 2012 som drivs av företagare, som är 30 år och yngre

Alla aktiebolag i länet 2013

Enskilda firmor

Enskilda firmor i länet som 2012 drivs av företagare, som är 30 år och yngre

Alla enskilda firmor i länet 2013

De statistiska uppgifterna grundar sig på material från UC och Bolagsverket.

För ytterligare information,
Sabina Schnegotzki, mentorhandledare Almi Mälardalen, tel. 070 617 48 08
Kenny Johansson, VD MK Sales, mobil 070 743 45 36
Marlene Hagenrud, nationell projektledare Fokus Unga Entreprenörer, mobil 070 699 79 25

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.