2014-02-10 07:30Pressmeddelande

Almi satsar på tillväxt bland unga entreprenörer: Unga lovande företagare i Östergötland har valts ut till ett riksomfattande tillväxtprogram

Nu har Almis riksomfattande mentorprogram för unga entreprenörer med företag, som har en uttalad tillväxtpotential dragit igång på allvar. Sex unga företagare i Östergötland har valts ut och tilldelats en erfaren mentor. – Andelen unga företagare under 30 år är låg och efterfrågan på insatser är hög. Många är hungriga och beredda att växa och nu vill vi möta upp det behovet, säger Pernilla Asmundsson, mentorhandledare hos Almi Östergötland. En av länets utvalda unga företagare är Sofia Asklöf, VD för företaget Bia i Valdemarsvik, som tillverkar den kända Bia Bädden för hundar och produkter till förskolor.
– Jag behöver någon att bolla idéer med, som ser på mig och vår verksamhet med nya ögon, säger hon. Förra året fanns 15.433 aktiebolag i länet och enligt uppgifter från 2012 drivs 259 aktiebolag av unga entreprenörer. Det skulle motsvara 1,7 % av länets aktiebolag.

Erfaren mentor kan initiera tillväxt
Satsningen i Östergötland är en del av en riksomfattande satsning där 120 unga entreprenörer nu deltar i det mentorprogrammet för Unga Entreprenörer. I programmet ingår tillgång till en erfaren mentor, ett utbildningsstipendium och nätverksträffar varav den första går av stapeln i mars. - Vi satsar nu på unga entreprenörer med företag som har en tillväxtpotential med efterfrågade produkter och tjänster. Vi bedömer också att företagen har en långsiktig lönsamhet och ett ledarskap som är moget att klara av en expansion. En effektiv metod för att initiera tillväxt är tillgången till en erfaren mentor, säger Pernilla Asmundsson.

Lillchefen som blev storchef
Sofia Asklöf, 29 år, ingår i Almis mentorprogram för Unga Entreprenörer. Hon driver sedan några år det 45 år gamla familjeföretaget Bia i Valdemarsvik, mest känd för Bia Bädden, hundarnas favoritsäng. Idag säljer man också bl.a. sovmadrasser och byggklossar till förskolor. Grundmaterialet till all tillverkning är polyeter tillverkat i Sverige samt olika sorter av konstläder och tyger. Det var hennes farfar som grundade företaget och namnet kommer från hans dobermann Bia von Fürstenfeldt. Företaget omsätter ca 13 mkr och har 7 anställda. Att som ung leda ett företag där medelåldern bland de anställda är runt 50 år är inga problem menar hon. – Man måste vara ödmjuk, rak och ge information och detta gäller ju oavsett ålder på företagsledare och personal. Som femåring satt jag hos sömmerskorna med en liten handtextad skylt, som det stod Lillchefen på. Det får jag äta upp ibland idag, säger hon.

Satsar på giftfritt material till förskolorna
Sofia Asklöf är ett bra exempel på en ung entreprenör med ett företag som har en god tillväxtpotential med ett starkt efterfrågat varumärke som står för bra kvalitet och service och snabba leveranser. Som företagsledare är hon driven och ambitiös. – Jag är en glad skit som kan vara mycket envis, säger hon själv. Trots senaste årets konjunktursvacka och priskonkurrens ser hon tillväxtmöjligheter, inte bara att över 700.000 hundar behöver nya bäddar utan framför allt satsningen på ekologiska giftfria produkter till förskolor. Naturskyddsföreningens Operation Giftfri Förskola visar att förskolan har högre halter av hormonstörande kemikalier än andra inomhusmiljöer. – Om barnens bästa får styra tror vi att kommunerna väljer bort billiga, okontrollerade produkter, som fraktas över halva jorden och väljer våra svensktillverkade garanterat giftfria produkter, säger Sofia Asklöf.

Stabil årlig tillväxt
Trots att Sofia Asklöf är uppvuxen med företagande i blodet letar hon alltid efter mer kunskap om bland annat ledarskap och marknadsföring. Hennes mentor Mari Torstensson, som är flygplatschef vid Norrköpings flygplats blir ett erfaret bollplank för henne. – Jag behöver någon att bolla idéer med, som ser på mig och vår verksamhet med nya ögon, någon att ta upp framtidstankar och problem med, säger hon.
Företaget har en säker och stabil årlig tillväxt på runt 5-8 procent och Sofia Asklöf tror inte att det blir svårt att finna arbetskraft i Valdemarsvik om och när det blir aktuellt. All tillverkning sker i Sverige utom sömnadsarbeten som lagts ut till Estland då det råder brist på tillräckligt kvalificerade sömmerskor i Sverige.

Det unga företagandet i länet

Aktiebolag
Antal
Aktiebolag i länet, som 2012 som drivs av företagare,

som är 30 år och yngre

Alla aktiebolag i länet 2013
Enskilda firmor

Enskilda firmor i länet som 2012 drivs av företagare,

som är 30 år och yngre

Alla enskilda firmor i länet 2013

De statistiska uppgifterna grundar sig på material från UC och Bolagsverket.

För ytterligare information,
Pernilla Asmundsson, mentorhandledare Almi Östergötland, tel. 013-20 07 12
Sofia Asklöf, VD Bia AB, mobil 073-7532262
Marlene Hagenrud, operativ projektledare Fokus Unga Entreprenörer, mobil 070 699 79 25

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.