2018-10-04 12:00Pressmeddelande

Almi utser Årets mentor i Västerbotten: ”Han har gett mig helhetsperspektiv”

”Jag har höga mål när det handlar om utveckling och tillväxt”

Marcus Bolander arbetar sedan drygt sju år som projektledare och ansvarig för kundkontakterna på kommunikationsföretaget Krux med kontor i Umeå och Skellefteå. - Vi har främst pratat kring mina privata förutsättningar, drömmar och målbilder på lång sikt för att sedan bryta ner det till hur jag bör agera idag. Jag har höga mål när det handlar om utveckling och tillväxt, inte bara kopplat till Stella Event utan också till mina andra bolagsengagemang, säger adepten Markus Westberg.

”Han har fungerat precis så som en mentor ska”

Adeptens företag Stella Event har under mentoråret fördubblat sin omsättning jämfört med året innan. Företaget arrangerar konserter, event och turnéer. Grundidén är att erbjuda den norrländska publiken samma utbud som i övriga Sverige och företaget arbetar därför med välkända artister till exempel Jill Johnson, David Bowie och Nationalteatern. - Min mentor Marcus Bolander är lyhörd och värdesätter mjuka värden högre än hårda värden. Det är där jag fått som mest hjälp och stöttning under året. Han har med andra ord fungerat precis så som en mentor ska göra vilket hjälpt mig att bli en bättre företagare, säger Markus Westberg.

Juryns motivering: Stakat ut vägen att sätta Norrland på kartan

Marcus Bolander har hjälpt sin adept att fokusera på det som är viktigt och lyft entreprenören bakom bolaget. Han har tillfört ovärderlig kunskap, nya perspektiv och vinklar utan pekpinnar vilket har skapat utrymme för nya utmaningar. Nu är adepten säkrare i sin företagarroll, har ökat omsättningen och stakat ut vägen för ett fortsatt arbete att sätta Norrland på kartan.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen Årets Mentor delas ut av Almi Företagspartner, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för tillväxtföretag. Genom Almi får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt.

För mer information, kontakta:
Marielle Lindberg, affärsrådgivare Almi Nord, mobil 070-371 71 03

Marcus Bolander, Årets Mentor i Västerbotten, mobil 070-661 02 87

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.