2011-05-11 11:28Pressmeddelande

Almi Väst finansierar kulturföretag: Västsveriges största bokförlag förde in årets ALMA-pristagare Shaun Tan i Sverige

null

Barnbokslitteraturens motsvarighet till Nobelpriset, ALMA-priset gick i år till den australienske författaren Shaun Tan. Hans böcker ges ut av det Göteborgsbaserade förlaget Kabusa Böcker.

- Shaun Tan har en kraft i sina bilder och berättelser som genast vann mitt hjärta och min hjärna, när jag såg dem första gången, säger Kerstin Aronsson, förläggare på Kabusa Böcker. Förlaget satsar på internationellt erkända författare, barnböcker och svenska debutanter och har ökat sin omsättning med 40 procent de senaste tre åren. Kabusa Böcker har fått finansiering från bland andra Almi Företagspartner Väst.

- Förlaget har en genuin känsla för trenderna i branschen och ligger i framkant genom sitt starka internationella kontaktnät, säger Almis finansieringsrådgivare Carin Ramneskär

Lyfte fram en av Sveriges mer lästa författare

Kabusa Böcker är ett allmänutgivande förlag som ger ut allt från barn- och ungdomsböcker, deckare, lyrik, skönlitteratur, facklitteratur till presentböcker. I specialförlaget Styxx Fantasy finns fantasy, science fiction och skräck, och Charlie by Kabusa ger ut litteratur med fokus på queer, hbt och genus. En av förlagets mest kända författare är den australiensiske bildberättaren Shaun Tan, årets mottagare av Litteratur-priset till Astrid Lindgrens minne, ALMA-priset, som är världens största pris inom barn- och ungdoms-litteratur på fem miljoner kronor.

- Men förlaget har också välkända författare på betydligt närmare håll. Vi är mycket stolta över att få ge ut den nyligen uppmärksammade Göteborgspoeten Jörgen Lind och Pia Juul, en av Danmarks främsta författare, säger Kerstin Aronsson. Hon var dessutom den förläggare som lyfte fram och rikslanserade Karin Brunk Holmqvist vars böcker har tryckts i en halv miljon exemplar, vilket gör henne till en av de mer lästa författarna i landet.

Förlaget har expanderat de senaste åren

Kabusa Böcker har cirka 300 titlar och ger årligen ut ett drygt 30-tal böcker. Varje år får förlaget in ett tusental manus, som bedöms av en redaktionsgrupp, som väljer ut ett par debutanter. En upplaga ligger på mellan 1 000 och 10 000 exemplar. De senaste åren har förlaget kunnat expandera och har utökat sin utgivning markant. Idag omsätter man cirka tio miljoner kronor och har sex medarbetare.

– Vi har haft bra rådgivare, en stark styrelse och aktiva finansiella partners inte minst Almi Företagspartner Väst, säger Kerstin Aronsson.

Lär av skivbranschens misstag

Idag sprids Kabusas böcker bland annat via bokhandeln, bibliotek, bokklubbar och internet-bokhandeln. I framtiden kommer författare och läsare ofta mötas genom digitala lösningar och i direktmöten mellan läsare och författare, tror Kerstin Aronsson.

- Vi tänker inte klamra oss fast vid dagens produktionsmetoder och försäljningskanaler. Vår uppgift är att se till att författare når sina läsare. Nu satsar vi särskilt på e-böcker. Vi försöker lära av skivbranschens misstag när tekniken förändrar villkoren och vara öppen för vad marknaden vill ha och medveten om till vilka målgrupper vi vänder oss till, fotsätter hon.

Sjörättsjuristen som blev bokförläggare

Kabusa är ett vackert skjutfält öster om Ystad där Kerstin Aronsson rastade sina två hundar en gång i tiden. Det blev därför namnet på Västsveriges största allmänutgivande bokförlag, som hon startade i början av 2000-talet just där. Förläggarkarriären började dock i slutet av 80-talet då hon efter en kortvarig tjänstgöring som sjörättsjurist gav ut reseguider. Det blev en succé och bokförläggarbanan var påbörjad.

Göteborg den 12 maj 2011

För ytterligare information:

Karin Aronsson, förlagschef Kabusa Böcker tel.: 031-85 95 88

Carin Ramneskär, finansieringsrådgivare Almi Företagspartner Väst, tel. 070-510 73 19

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.