2011-03-31 11:32Pressmeddelande

Almi Väst satsar på kvinnors företagande: En svensk hårkonstnär i världsklass öppnar lyxig salong i Göteborg

null

Andelen företagsamma har under senare år ökat mest bland kvinnor och unga och då främst inom vård, omsorg och service. Ett exempel är 22-åriga Shadi Rafei som driver frisör-salongen Genius Scissors med två anställda.

– Jag vill samla en elit av frisörer i en exklusiv salong som sätter trenderna och skapar framtidens hårmode, säger hon. Trots att frisörmarknaden är överetablerad i Göteborg har Almi Väst satsat på henne.

– Hon har en bra attityd och trots sin ålder ett mycket bra branschkunnande, säger Shahrokh Raghvamanesh, IFS-rådgivare hos Almi Väst. Shadi Rafei är en av många kvinnor som Almi vill ge en möjlighet att pröva sina affärsidéer.

– Dom har varit helt fantastiska och dessutom sett till att jag också ingår i olika företagarnätverk, berättar Shadi.

Målet är salonger i Europa

Shadi Rafei vill bygga upp en skönhetssalong med frisörer i världsklass. Målet är att öppna fler salonger i Göteborgsområdet.

– Senare kan jag tänka mig en salong i Europa, varför inte London, säger hon. Begräns-ningen är tillgången på skickliga frisörer eftersom hon har höga krav på yrkesskicklighet.

- Det är jättesvårt men jag tänker inte anställa någon halvdan, då avstår jag hellre, säger hon.

Fick lån trots en överetablerad marknad

- Företaget har, trots en överetablerad marknad med stark priskonkurrens, goda möjligheter eftersom man är inriktad på speciella kunder. Shadi Rafei har både en bra attityd till företagande och ett bransch-kunnande, säger Shahrokh Raghvamanesh, IFS-rådgivare hos Almi Väst.

- Jag ha fått maximal hjälp av Almi IFS Väst. De har varit helt fantastiska och sett till att jag har fått ett företagarnätverk också. Jag fick också ett mikrolån trots att man inte vill låna ut till frisörer eftersom de är överetablerade i Göteborg, säger Shadi Rafei.

Två SM-guld och brons i frisör-VM

Shadi Rafei har inte haft en lätt resa. Efter halva sista året i grundskolan var hennes betyg för dåliga för att räcka till frisörlinjen på gymnasiet. Då bestämde hon sig och mot alla odds läste hon upp betygen så hon kom in på frisörlinjen.

– Det går om man kämpar, säger hon stolt. Redan efter gymnasiet ville hon starta sin egen salong, men blev avrådd av sin mor, också hon frisör.

– Det tackar jag henne för idag. Jag behövde mer tid att få erfarenhet, säger hon. Det fick hon som anställd och genom att ställa upp i internationella frisörtävlingar. Idag har hon två guld i frisör-SM, en tredje- och en femteplats i frisör-VM och är dessutom med i svenska frisörlandslaget. Under två år planerade hon dock sin egen företagsstart och i november förra året öppnade hon dörrarna till salong Genius Scissors på Friggagatan i Göteborg.

– Sedan har jag min bror, som sköter ekonomi och marknadsföring. Om man hade kunnat tävla i det han gör hade han haft lika många medaljer som jag, säger Shadi Rafei.

Det ska vara en exklusiv salong

Ett besök hos Genius Scissors får ta sin tid. Shadi Rafei är inte beredd att göra avkall på kvaliteten och kundvården.

- Vi vill att personligheten ska synas i frisyren. De som förstår det är också beredda att betala för det, säger hon. Shadi Rafei är på många sätt en perfektionist. Alla kunder ska få ett varmt välkomnande, ytterkläderna tas om hand, nybryggt kaffe, lyxig choklad och småprat med frisören, som går igenom håret. Sedan erbjuds både huvudmassage och en massagestol.

- Det ska vara en exklusiv salong som sätter trenderna och skapar framtidens hårmode, säger hon.

Inte för strikt och gärna pushat, rufsigt och lockat

Hur ser då hårmodet ut idag?

– Det ska vara lockigt i kombination med rena linjer. Gärna uppsättningar, inte alltför strikt och gärna lite pushat, rufsigt och lockat, svarar hon. Så nu vet vi det.

För ytterligare information:

Shadi Rafei, VD Genius Scissors mobil 070 496 09 99

Shahrokh Raghvamanesh, IFS-rådgivare hos Almi Väst, tel 031-779 79 33

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.