2011-03-21 11:31Pressmeddelande

Anrikt Braåsföretag åter småländskt

Det har tillverkats speglar i Braås utanför Växjö sedan 1945. De senaste tio åren har tyska spegelkoncernen Mekra Lang varit ägare men nu blir företaget utköpt av företagets VD Johan Malmström. Nya delägare blir också Växjöföretagaren Ulf Axelsson och Almi Invest  Småland & Öarna. Företaget, som är leverantör av speglar och backkameror för fordon och maskiner, byter också namn till Bra Vision Scandinavia. Företaget har tio anställda och omsätter drygt 20 Mkr.

Planerar fortsatt tillverkning av egna speglar
Målet är att bli Skandinaviens ledande leverantör av backspeglar och backkamerasystem till bl. a. bussar, lastbilar, entreprenad- och skogsmaskiner.
- Vi får nu möjlighet att ge kunderna ett ännu större utbud av spegel- och kameralösningar, säger Johan Malmström.
Förutom den förra ägaren Mekra Langs hela produktsortiment breddar företaget kamerautbudet genom nya leverantörer. Kamerasystem ger ökad säkerhet, mindre risk för skador på människor och material, säkrare arbetsmiljö för förarna och bättre ekonomi genom effektivare och snabbare hantering. Företaget planerar också för tillverkning av egna speglar.
- Det innebär att vi får bättre möjlighet att ge service till våra kunder med rätt produkter och kunskap inom området säker sikt, säger Johan Malmström.

Det småländska ägandet en fördel för kunderna
En ny delägare i företaget är Växjöföretagaren Ulf Axelsson, som har en mångårig erfarenhet från ägande och utveckling av mindre småländska företag.
- Det är extra roligt att delta i satsningen eftersom jag har flera anknytningar till Braås och även varit mentor för Johan. Jag tror att det lokala småländska ägandet är en fördel för våra kunder och vi hoppas kunna tillföra ökad lyhördhet, flexibilitet och klurighet, säger Ulf Axelsson.

En entreprenör och ett team vi tror på
Den tredje delägaren är Almi Invest Småland & Öarna, ett regionalt riskkapitalbolag för Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Gotlands län.
- Vi ser en potential i att utveckla lösningar för säkrare sikt genom att produkterna nu tillförs ett ökat kunskapsinnehåll. Johan Malmström är en ung VD med stora ambitioner som vill utveckla och få företaget att växa. Han är en entreprenör med ett duktigt team bakom sig som vi tror på, säger Maria Kristiansson, Investment manager hos Almi Invest.
I den nya styrelsen ingår även Bengt-Erik Karlberg, VD för Veg Tech i Vislanda. Han har en gedigen kunskap om Bra Vision och branschen då han varit VD och affärsutvecklare i Mirror Trading, som var det dåvarande namnet på företaget när det såldes till tyska Mekra Lang.

Ytterligare information lämnas av:
Johan Malmström, VD Bra Vision Scandinavia AB, tel 0474 553 50, www.bravision.se
Maria Kristiansson, Almi Invest Småland & Öarna AB, tel 0470 742250,  www.almiinvest.se

Om Almi Invest AB
Almi Invest skapar förutsättningar för entreprenörledda tillväxtföretag att växa genom att på regional basis och tillsammans med andra aktörer på riskkapitalmarknaden investera kapital och kunskap. Almi Invest är organiserat i sju regionalt baserade riskkapitalfonder och ägs av Almi Företagspartner AB tillsammans med regionala aktörer. www.almiinvest.se