2017-03-27 14:19Pressmeddelande

Är du Dalarnas vassaste innovatör?

Ulrika Ebenhard är Innovationsrådgivare på Almi och ordförande i juryn för Skapapriset i Dalarna. Hon menar att priset är ett mycket bra sätt att visa de fantastiska idéer och nya tjänster eller produkter som kommer fram genom innovationsprocesser. Hon säger:

”I den tid vi lever är innovationer nyckeln till både Sveriges och vår regions tillväxt. Om vi lyckas ta fram nya varor och tjänster och utveckla dem så att de blir kommersiellt gångbara så kan vi ha grunden till nästa storbolag.”

I Dalarna kommer prisceremonin ske på Residenset i Falun där priset delas ut av landshövding Ylva Thörn. De regionala pristagarna går sedan vidare till tävlingen på riksnivå där finalen sker på mässan Eget företag i Stockholm. För att vinna något av priserna är det viktigt att idén är unik och väl analyserad. Ulrika Ebenhard säger att juryn fäster stor vikt vid idéernas kreativitet och innovationens marknadspotential.

Energikick och pengar

Ulrika Ebenhard säger att Skapapriset kan ge en fin uppmärksamhet och en energikick att fortsätta arbetet med innovationen. Men det rör sig också om mycket pengar som man kan använda för fortsatt utveckling av idén.

Skapapriserna har två kategorier, Skapapriset och Skapapriset för unga innovatörer. Det förstnämnda kan alla idérika människor tävla om men priset för unga innovatörer kan de som är under 30 tävla om. I den regionala tävlingen har man chans att vinna 15 000 kr och sedan tävla om de nationella priserna på 550 000 kr respektive 250 000 kronor.

”Oavsett de prispengar och energikick man kan får när man vinner ett pris som Skapapriset så behöver man ta sig igenom flera steg för att man ska komma ut på marknaden med en ny vara eller tjänst. Almis innovationsprocess går ut på att arbeta systematiskt i de faserna för att innovationen ska komma fortare fram till marknaden, alltså att innovationen kommersialiseras” säger Ulrika Ebenhard och fortsätter

”Det är kul att se hur många idéer med potential som finns i länet, jag hoppas att vi får många av ansökningar och nomineringar även i år.”

Har du en idé som du vill ansöka med gör du det senast 10 april. Länken till ansökningshandlingarna hittar man på Almi GävleDalas hemsida: www.almi.se/GavleDala

Tidigare vinnare av Skapapriserna i Dalarna:

2016

Utvecklingspris: Luvian, en komplett infrastruktur för inomhusklimatet i fastigheter - Stefan Lysén

Skapapriset för unga innovatörer: Bandspännaren Raptor - Christian Thors, Erik Persson och Fredrik Leck

Utvecklingspris:
Pill Popper - Ulrika Lindqvist, Sture Milling och Mårten Milling, Schine innovation.

Skapapriset för unga innovatörer: Stopplarm – Jon Friberg

Bizify-Karl-Oskar Lundin, Xeronic AB

Skapapriset för unga innovatörer: Flarie- Filip Tröger, Kim Ejebari och Niclas Bergfors

Flyttbar kontaktledning - Bengt Hoppe

Skapapriset för unga innovatörer: Iride - Louise Siljeholm

Bakom Stiftelsen SKAPA står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

Almi GävleDala utvecklar framgångsrika företag. Genom att erbjuda finansiering och affärsrådgivning till företag får vi det regionala näringslivet att växa.

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.