2013-09-24 13:16Pressmeddelande

Årets Mentor i Norrbotten

INBJUDAN TILL PRESSTRÄFF: Årets Mentor utsedd i Norrbottens län!

En bra mentor är en förebild, som bjuder på kunskaper och kontakter som ger andra företagare större chans att lyckas. Med mentorn som bollplank kan vägen till ett lönsamt företag bli både rakare och roligare. Det kräver både tid och engagemang.

På torsdag den 26 september delas Almis pris för Årets mentor i Norrbotten ut. Prisutdelningen äger rum kl. 14.30 på ABI, Ljusgården Aurorum 1 Porsön/Luleå. Årets mentor Norrbotten delas i år ut inför ett kollegium av befintliga mentorer inom Almis mentorprogram. Även adepter är inbjudna. Mentorn har ställt upp ideellt som mentor för en företagare (adept) under ett år.  Mentorns goda arbete har resulterat i nominering till Årets mentor i Norrbottens län.

Som nominerad i Norrbottens län är mentorn nu direkt kvalificerad till den nationella tävlingen Årets Mentor 2013 som avgörs den 30 september. Förra året vanns den nationella tävlingen av Årets Mentor Norrbotten, Monica Äijä Lenndin.

Agenda:

Ø Mingel & fika

Ø Styrelse, Advisory Board & Skuggstyrelse: Mentorn tillför extern kompetens i adeptföretaget under mentoråret. Vad händer sedan? Kan ett utvecklat styrelsearbete vara alternativet eller ett advisory board? Vad är en skuggstyrelse? Vi reder ut begreppen och visar på möjligheterna, oavsett företagsform, med extern kompetens i det fortsatta utvecklingsarbetet. Med i panelen:
· Carina Andersson, vice ordförande StyrelseAkademien Norr, Utvecklat styrelsearbete
· Peder Hansson, Terminalen AB, Advisory Board
· Maria Bergström, Almi Företagspartner Västerås, Skuggstyrelse

Ø  Tillkännagivande om vem som blir ”Årets Mentor” i Norrbotten 2013

Ø Kick-Out: Avtackning av de mentorpar som avslutat/avslutar sitt mentorår under juli-oktober 2013

För mer information kontakta:

- Marlene Hagenrud

Mentorprogramsansvarig Norrbotten

tel. 0920-379 25

- Karolina Kollenmark Andersson

Kommunikatör

Almi Företagspartner Nord

tel. 070-521 10 91

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.