2015-10-20 07:30Pressmeddelande

Årets Mentorer i Stockholms län utsedda

null

Markus Rudling utsågs under måndagen till Årets Mentor i Stockholm i kategorin befintliga företag och Bo Söderberg till Årets Mentor i kategorin blivande företagare på Tessinska palatset och prisutdelare var landshövding Chris Heister. – I början jobbade jag med allt. I slutet fokuserade jag på det viktiga, säger Markus Rudlings adept Johan Signer. – Vi har påbörjat arbetet att mångdubbla omsättningen, säger Bo Söderbergs adept Petter Hedberg. – En mentor kan bli avgörande om en företagare lyckas och kan få sitt företag att växa och överleva, säger Rachel Lahdo Ghareb, hos Almi Stockholm Sörmland och Christina Pihl Nyföretagarcentrum Lidingö (ett av de regionala NyföretagarCentrum i länet) som representerar de två organisationer, som utser Årets Mentorer i länet. De båda mentorerna är också nominerade till utmärkelsen Årets Mentor i Sverige

Markus Rudlings adept: Jag är mer trygg och har lättare att prioritera

Årets mentor i kategorin befintliga företag tilldelas Markus Rudling. Markus har en bakgrund från finansbranschen och har tidigare erfarenhet av mentorskap. - Jag har blivit mer trygg i mitt företagande och har lättare för att prioritera. När jag började mentoråret jobbade jag med allt i företaget och i slutet fokuserade jag på det som var viktigast säger adepten Johan Signer, som driver företaget Setup, ett fastighetskonsultbolag som hjälper myndigheter och företag att få effektiva anpassade lokaler. – Vår omsättning mångdubblades under mentoråret och vi anställde ytterligare två medarbetare, säger Johan Signer.

Bo Söderbergs adept: Han ger bra kritik på svagheter som han ser

Årets mentor i kategorin blivande företagare Bo Söderberg. - Han har stöttat mig i processen att öppna ett nytt område i en ny marknad och fokusera på ett långsiktigt mål. Till det kommer hans erfarenhet av att arbeta med stora företag och att på ett bra sätt ge konstruktiv kritik på svagheter som han ser, säger adepten Petter Hedberg, doktor i växtekologi. Han driver företaget Hedberg Ekologikonsult, som bl.a. arbetar med vattenprovtagning och ekologisk restaurering. - Företaget är nu mer etablerat och har fått nya uppdrag. Vi har fått vårt första utländska uppdrag och påbörjat arbetet att mångdubbla omsättningen inom en femårsperiod, säger han.

Juryns motivering till Markus Rudling

Markus Rudling har varit ett bra bollplank för adepten. Markus har genom sin kunskap delat med sig av sina erfarenheter till adepten. Det har gjort att adeptens företag har kunnat växa och nå uppsatta mål samt fortsätta arbeta framgångsrikt med sitt företag. Adepten har också genom stöttning från Markus kunnat utveckla sitt ledarskap.

Juryns motivering till Bo Söderberg

Bo Söderberg får priset som Årets Mentor för att ha bidragit stort med glädje, uppmuntran, stöd och konstruktiv feedback i en process som fått adepten att mitt i sin start samtidigt fokuserat på långsiktiga mål vilket lett till nya kunder, nya affärsområden och att adepten nu bekvämt hanterar utmaningarna här och nu med sikte på sitt företag om fem år.

Prisutdelningarna

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor för både befintliga och blivande företag i Sverige sker den 6 november i samband med mässan Starta Eget i Älvsjö.

Om mentorprogrammen

Utmärkelsen delas ut av Almi Företagspartner och NyföretagarCentrum Sverige, som på uppdrag av Näringsdepartementet driver mentorprogram för blivande och befintliga företagare. Almi vänder sig till befintliga företag och NyföretagarCentrum till blivande entreprenörer, som är i uppstartsfas. Genom Almi och NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas mellan 1.500-2.000 mentorpar i de två mentorprogrammen.

Mer information, kontakta:
Rachel Lahdo Ghareb, Almi Företagspartner Stockholm Sörmland, mobil 070-516 76 70

Christina Pihl, NyföretagarCentrum Lidingö, mobil 070 – 598 34 84

Markus Rudling, Årets mentor befintliga företag i Stockholm, mobil 070 799 84 49

Bo Söderberg, Årets mentor blivande företag i Stockholm, mobil 070 546 00 95

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.