2020-07-02 06:53Pressmeddelande

Årets SKAPA-pristagare 2020 i Värmland är utsedda

SKAPA Innovationspris till minne av uppfinnaren Alfred Nobel

Nu är årets SKAPA-pristagare utsedda i Värmland och till den nationella finalen skickas två bolag som möter behov inom hållbart byggande och psykisk ohälsa och utanförskap bland universitetsstudenter.

Den regionala prisutdelningen för de två länsvinnarna arrangeras den 15 september i vanlig ordning hos Landshövdingen i Värmland, Georg Andrén. Då får vinnarna sina prischeckar, blommor och diplom. Vid prisutdelningen delar SEB-banken också ut ett hederspris. De regionala vinnarna kommer att representera Värmland vid den stora riksfinalen i Stockholm den 12 november och vinnarna får, förutom äran, även 10 000 kr.

Årets länsvinnare av SKAPA-priset är: Woodbe Engineering AB

Har utvecklat en lösning som gör det möjligt att bygga en trästomme utan skruv eller mekaniska förbindelser i metall. Genom att istället skapa ett självlåsande stomsystem bidrar lösningen till att förkorta byggtider, att utveckla det industriella byggandet och bidra till ett mer hållbart byggande.

För mer information: John Elwin Segolsson, john@woodbe.se, 073-072 00 07

Årets länsvinnare av SKAPA-Talang för unga innovatörer är: Zimify Group AB

Zimify är en digital plattform (app) som är avsedd för universitetsstudenter vars syfte är att förebygga psykisk ohälsa och utanförskap. Appen gör det enklare att hitta pluggvänner genom att söka på kurs- eller programval. Appen utesluter bilder eller mer privat information och ger därför studenten en chans att nätverka med andra studenter utan att behöva bli dömd för ens utseende, läggning, etnicitet, religion eller hudfärg.

För mer information: Mostafa Ismail, mostafa.ismail@zimify.se, 076-239 88 62

SKAPA-priset är ett av landets största och mest prestigefyllda innovationspris som delats ut varje år sedan 1986. Det nationella priset är, förutom äran, 500 000 kronor och vinnaren kan kalla sig svensk mästare i innovationer. Huvudsyftet med priset är att ge stöd till innovatörer/uppfinnare för att de ska få möjlighet att utveckla sina idéer till kommersiella produkter och tjänster. Att stimulera innovationsviljan i Sverige är en nationell angelägenhet för att få en ökad tillväxt och därmed skapa fler jobb.

Länsjuryn 2020 bestod utav representanter från Almi Företagspartner Värmland, Karlstad universitet, Compare, NyföretagarCentrum Södra Värmland, Innovationssluss Vivan/Region Värmland.

Om SKAPA-priset

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris, med syfte att ge stöd till uppfinnare att utveckla sina idéer. SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond och Patent- och registreringsverket.

www.stiftelsenskapa.se

För ytterligare information, kontakta:

Martin Bergstrand, rådgivare på Almi och ordförande länsjury SKAPA-priset i Värmland, martin.bergstrand@almi.se, 070-680 48 80

Anna Lundmark Lundbergh
Vd, Almi Värmland