2017-09-08 14:00Pressmeddelande

Årets SKAPA-pristagare i Örebro län

Årets länsvinnare av SKAPA Utvecklingsstipendium är företaget Deligate med medarbetarna Mattias Chahin, Adam Vikström och Lukas Wallströmer. Vinnare av SKAPA Framtidens Innovatör är Adam Jafer.De utsågs vid en ceremoni på Rådhuset i Örebro under fredagen och prisutdelare var regionrådet Irén Lejegren och Almi Mälardalens VD Billy Bergåker.

Applikation minskar matsvinnet i matbutikerna

En tredjedel av all mat vi producerar slängs, ibland redan i butikerna. Företaget Deligate har tagit fram en applikation, som hjälper matbutiker att enklare kunna identifiera varor som riskerar att passera sitt bäst-före-datum. Lösningen används idag av drygt 100 livsmedelsbutiker i Sverige.

Juryns motivering: Vinnaren har på rekordkort tid gått från idé till kommersiell och uppskattad produkt. Företaget har med lyhördhet för sina kunder skapat en ny tjänst och på så sätt digitaliserat branschen. Innovationen bidrar till en mer hållbar hantering, bättre ordning och effektivare processer för dess kunder.

En mobilapp som får studenter att fokusera på studier

Årets vinnare av Framtidens innovatör är Adam Jafer, som bland annat har tagit fram en mobilapp som belönar elever för att fokusera på studierna och lägga ifrån sig mobilen när de är i skolan. Appen är poängbaserad och ju längre den låser mobilen desto fler poäng samlar dem. Tjänsten kan ligga rätt i tiden för att lösa det växande samhällsproblemet med sjunkande studieresultat och stökiga klassrum.

Juryns motivering: Juryn vill premiera en entreprenör som trots sin ringa ålder redan sjösatt ett flertal tjänster på marknaden. Genom ett imponerade driv och vilja att utvecklas så har han visat på en lovande framtid som innovatör.

Om priset och Stiftelsen SKAPA

Skapa Utvecklingspris är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor så får 24 länsfinalister vardera 10 000 kronor samt diplom. Årets länsvinnare i Örebro län utses och delas ut av Almi Mälardalen. Med priset vill SKAPA belysa den betydelse som innovationer har för den ekonomiska utvecklingen. En förutsättning för tillväxt är stimulans till nytänkande och här har SKAPA-priset en viktig roll som energiskapare. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket, och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond. SKAPA Framtidens innovatör har chansen att vinna upp till 75 000 kr nationellt.

För mer information, kontakta: Christoffer Nordström, Affärsrådgivare Innovation, Almi Mälardalen, tel. 019 17 48 12

SKAPA Utvecklingspris: Mattias Chahin, mobil 076 398 94 10,Adam Vikström, mobil072 715 27 22, Lukas Wallströmer, mobil 070 777 82 94

SKAPA Framtidens innovatör: Asam Jafer, mobil 076 398 94 10

Minskat matsvinn i butikerna

och en app som får elever att fokusera på studierna

Almi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 50 kontor över hela landet.

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Vi gör investeringar i hela landet via 8 regionala riskkapitalbolag och ett nationellt riskkapitalbolag inom GreenTech. Almi Invest förvaltar cirka 3 miljarder kronor och har sedan start investerat i ca 600 startups. Våra bästa innehav har förvärvats av bl a Google, Microsoft, Qlik och Apple eller noterats på olika börser. Almi Invest är ett riskkapitalbolag inom Almi-koncernen.