2019-09-06 10:49Pressmeddelande

ÅRETS SKAPA-VINNARE I UPPSALA UTSEDDA

Nu är det klart! Årets SKAPA-pris tillfaller Jacinto Sá och Cristina Paun, som grundat företaget Peafowl Solar Power. Tillsammans med årets vinnare av SKAPA-talang, priset för unga innovatörer, bröderna Martin och Isak Werme på företaget Liqway, kommer de att representera Uppsala län i den nationella SKAPA-tävlingen i Stockholm den 14 november.

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris. Det delas årligen ut på länsnivå och nationell nivå. Syftet med priset är att ge ekonomiskt stöd åt idérika människor, så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster. I Uppsala län uppgår prissumman till 25 000 kronor. År 2019 går det regionala SKAPA-priset till Jacinto Sá och Cristina Paun. Deras innovation är en genomskinlig solcell som använder nanopartiklar av metall (plasmoner) för att absorbera ljus. Tekniken kommer bland annat att kunna driva smarta fönster och sensorer i framtidens hållbara byggnader.

– Vi är jätteglada över detta! Att vi får Skapa-priset är både ett erkännande av vår innovation och av Peafowls framtidsvision om den moderna familjen, centrerad kring värden som natur, skönhet och hållbarhet, säger Jacinto och Cristina i en kommentar.

Priset SKAPA-talang för unga innovatörer är en prestigefylld utmärkelse som ska stärka innovationsklimatet i Sverige. Det delas årligen ut till framtidens talanger, både på länsnivå och nationell nivå. Syftet med priset är att stödja 18–29-åriga innovatörer ekonomiskt och att främja deras nyskapande och kreativitet. I Uppsala län uppgår prissumman till 15 000 kronor. Årets vinnare är bröderna Isak Werme och Martin Werme, som driver företaget Liqway AB. Deras innovation, dräneringsmunstycket Dryweld, gör det lättare att utföra underhållsarbeten på rörledningar. Metoden håller svetszonen vattenfri och bidrar till att spara resurser och tid.

– Det känns fantastiskt att få en så fin utmärkelse! För oss är priset ett avstamp inför framtiden –­­ ett kvitto på att våra erfarenheter som svetsare gett oss något att bygga vidare på. Nu vågar vi oss ut även internationellt, säger Martin och Isak i en kommentar.

Nytt för i år är att man presenterar ett nytt pris, SKAPA-förebild ett pris som är initierat av Lasse Tenerz och Bertil Hök till minne av Leffe Smith. Priset är till för hjältarna bakom kulissen och tilldelas en person vars insats varit avgörande för ett projekt som nått kommersiell framgång, men som inte är entreprenören. En person vars driv, kunskap och prestigelösa arbetsmoral varit essentiell för projektets framgång. Personer utan vars outtröttliga engagemang och driv en utvecklingsprocess inte hade varit möjlig. Nomineringsperioden startar i och med presentionen av priset och pågår fram till 15 september. Priset är nationellt och delas ut för första gången på SKAPA Innovationsgala den 14 november 2019, prissumman är 100 000 kronor.

Prisutdelningen äger rum på Uppsala konsert och kongress (UKK) under Uppsala Innovation Day den 5 september.

JURYNS MOTIVERINGAR

Årets vinnare av SKAPA Utvecklingspris

Jacinto Sá och Cristina Paun på företaget Peafowl Solar Power AB har utvecklat en patenterad energikälla för lågenergi- och lågeffektapplikationer av en hållbar och designbar fotovoltaisk cell. Den kan utan kabeldragningar även integreras i smarta transparenta fönsterglas för applikationer i framtidens hållbara byggnader.

Årets vinnare av SKAPA-talang för unga innovatörer

Isak Werme och hans bror Martin Werme på företaget Liqway AB har utvecklat en metod med patenterade produkter för att vid underhållsarbeten på rörledningar hålla undan flöden från svetszonen och därmed korta ner avbrottstiden och även göra arbetet mer ergonomiskt. Idag har en marknad etablerats vid fjärrvärmerör, men i framtiden kan även reparationer vid andra industriella rör och pipelines underlättas och bli tids- och resursbesparande tack vare kortare avbrott.

SKAPA-prisjuryn i Uppsala län består av Olle Jonsson, Anette Widén och Joakim Fichtel (Almi Företagspartner Uppsala AB), Christel Benfalk (Länsstyrelsen Uppsala) och Kjell Magnusson (Uppsala Idé- och Uppfinnarförening).

Om Stiftelsen SKAPA
SKAPA är en stiftelse som bildades till minne av Alfred Nobel 1985. Det första innovationspriset delades ut 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan och Svenska Uppfinnareföreningen med stöd av Almi Företagspartner AB, VINNOVA, Patent- och registreringsverket och Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond. Läs mer: stiftelsenskapa.se

Ywonne Bölja
Rådgivare och marknadsansvarig, Almi Uppsala