2016-04-04 07:00Pressmeddelande

​Buildsafes molntjänst för byggbranschen tar in 3 Mkr från Almi Invest och MOOR

null

BuildSafe, som erbjuder en molntjänst för säkerhetsarbete i byggbranschen, tar in sin första kapitalrunda. MOOR och Almi Invest investerar totalt 3 MSEK för att möjliggöra en snabbare expansion i Norden.

BuildSafes web- och mobiltjänst är framtagen i samråd med flera tunga branschaktörer och KTH. Tjänsten lanserades i slutet på 2015 och tog i samband med det in sina första betalande kunder. Nu reser BuildSafe kapital för att öka tempot och fortsätta växa i Norden. MOOR tar lead i finansieringsrundan och går in med 2 MSEK och Almi Invest investerar 1 MSEK.

• Det känns riktigt bra att få med både MOOR och Almi Invest ombord. De delar vår långsiktiga vision om att bygga en global branschstandard och kommer kunna bidra till vår fortsätta expansion, säger Viktor Broberg, vd och medgrundare till BuildSafe.

I samband med investeringen kliver representanter från både MOOR och Almi Invest in i styrelsen.

• Byggbranschen är till stor del en analog bransch med behov av digitalisering. BuildSafe har på kort tid bevisat att deras tjänst tillför stort värde och löser ett viktigt problem. Potentialen är stor och teamet har verkligen imponerat på oss. Vi ser fram emot att vara en del av den resan och den expansion som bolaget nu ska göra, säger Jenny Jansson, Investment Manager Almi Invest.
  • I den pågående digitaliseringen av byggbranschen fokuserar BuildSafe på ett viktigt område, att öka säkerheten och bidra till en minskning av antalet olyckor. Deras plattform skapar effektiva processer och möjliggör minskade kostnader. Vi ser ett starkt team som har stor potential att skapa en standard inom byggsäkerhetsområdet, säger Andy Johnston ansvarig för BuildSafe-investeringen hos MOOR.

Idag används BuildSafe bland annat på jätteprojektet ”Urban Escape” där AMF Fastigheter är byggherre och Skanska, NCC, Ramirent och Zengun delar på entreprenaderna. Projektet har verifierat att tjänsten både sparar tid och minskar ledtider från det att risker upptäcks till dess att de åtgärdas.

• Vi har både bevis på att BuildSafe skapar stort kundvärde och smart kapital i ryggen – nu ska vi gå ut bredare på marknaden och fokusera på tillväxt, säger Viktor Broberg.

För mer information kontakta:

Viktor Broberg, vd Buildsafe, + 46 732 40 34 51, viktor@buildsafe.se

Jenny Jansson, Investment Manager Almi Invest, + 46 70 354 61 44, jenny.jansson@almiinvest.se

Maria Kessling, Kommunikationschef Almi Invest, maria.kessling@almiinvest.se

Om Almi Invest

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i tidiga tillväxtbolag. Vi skapar, med kompetens, kapital och nätverk möjligheter för bolag att växa. Investeringar sker i tidiga faser. Vi finns över hela landet genom 8 regionala riskkapitalbolag. Portföljen består idag av ca 400 tillväxtbolag i många olika branscher. Almi Invest är ett dotterbolag till Almi Företagspartner AB.

Om Buildsafe

BuildSafe erbjuder en web- och mobiltjänst för säkerhetsarbete i byggbranschen. Genom att ersätta dagens analoga metoder för säkerhetsarbete bidrar BuildSafe till att både spara tid och minska risken för olyckor. All data översätts till användbar statistik som möjliggör ett mer proaktivt säkerhetsarbete. BuildSafe gör säkerhet till en konkurrensfördel i byggbranschen.