2012-03-27 09:07Pressmeddelande

Denator tar in 25,5 Mkr

Denator AB har framgångsrikt tagit in 25,5 Mkr i sin sjätte finansieringsrunda. Rundan täcktes till stor del av nya investerare; Novo Seeds, ett investeringsbolag, under Novo A/S, med fokus på life science bolag i tidigt skede, och riskkapitalbolaget, Almi Invest. Befintliga investerare deltog också i finansieringsrundan. I samband med investeringen kommer Søren Møller, Managing Investment Director på Novo Seeds, gå med i Denators styrelsen.

Mr Møller kommenterar Novo Seeds investeringsbeslut på följande vis: "Vi är mycket glada över att, tillsammans med Almi Invest, gå in som nya investerare i Denator. Vi tror att Denators innovativa värme-stabiliseringsteknologi erbjuder ett betydande värde för proteinforskare inom viktiga områden såsom neurodegenerativa sjukdomar och cancer. Detta är Novo Seeds första investering i ett instrumentbolag och det bekräftar vårt fortsatta intresse för att finansiera innovativ vetenskap och entreprenörskap i hela Skandinavien."

Olof Sköld, VD på Denator fortsätter: "Vi är oerhört glada för att stänga kunna stänga vår sjätte runda med 25,5 Mkr och vill tacka våra befintliga investerare som kontinuerligt har visat sitt engagemang i bolaget. Vi välkomnar också Novo Seeds och Almi Invest som nya investerare i Denator. Denna finansieringsrunda är en viktig milstolpe i vår kommersiella utveckling, och kommer göra det möjligt för oss att vidare stärka våra expansionsplaner. Vi kommer att dra stor nytta av de extra resurser och erfarenheter som våra nya investerare besitter."

Johan Crona, Investment Manager på Almi Invest, säger i en kommentar ”Vi är imponerade av bolagets utveckling. Denator har en banbrytande teknik med en mycket stor marknadspotential. Nu står man inför en fortsatt expansion där ett kaptialtillskott var nödvändigt. Den här affären visar vår roll på marknaden på ett tydligt sätt, där vår medverkan ökade möjligheterna för Denator att attrahera privat kapital”.

About Novo Seeds
Novo A/S is the holding and investment company of the Novo Group, and is wholly owned by the Novo Nordisk Foundation. Novo A/S was formed in 1999 to actively manage the assets of the foundation. It employs about 30 people and has approximately USD 15 billion of assets under management. These includes significant shareholdings in the publicly listed Novo Nordisk A/S (NYSE: NVO) and Novozymes A/S (NVZMF.PK), Novo A/S provides seed, venture and growth capital to development stage companies within life science and biotechnology, as well as manages a broad portfolio of financial assets. Novo A/S is committing up to USD 300 million annually to its investments in seed, venture and growth equity life science companies. Novo Seeds was launched in September 2007 as a new initiative from Novo A/S and the Novo Nordisk Foundation to provide funding for early stage projects and seed financing of new life science companies in Scandinavia.

About Almi Invest
Almi Invest is a venture capital company investing in Swedish companies with interesting business models and driven entrepreneurs. Almi Invest was launched in 2009 by an initiative from Almi Företagspartner AB together with regional partners. The proceeds that Almi Invest generate over time is turned into new investments, which means that Almi Invest is a so called Evergreen Fund. For more information, visit www.almiinvest.se

About Denator
Denator AB is a privately held biotech company based in Gothenburg, Sweden. Denator develops and markets products that stabilize biological tissues and fluids from the moment of sampling. Stabilization and standardization of sampling processes upstream significantly enhances the quality of data obtained from analytical techniques used downstream. Based upon the company’s proprietary heat inactivation technology platform, Denator is developing solutions that enable scientists to stop sample degradation instantly and so maintain the stability of sample components throughout the analytical workflow.