2011-02-03 08:00Pressmeddelande

Designa din egen drömmöbel och låt skickliga hantverksföretag tillverka den

null

Har du en hemlig dröm att kunna designa ”dina egna möbler och inredningsdetaljer”, som du i åratal letat efter i butiker och på nätet? Då öppnar sig nu en möjlighet. Boråsföretagaren och innovatören Peter Hietala och hans företag Design you like vänder sig till vanligt folk och proffsdesigners, som vill förverkliga sina drömmar med hjälp av skickliga tillverkningsföretag inom bl.a. finsnickeri, metall, plast och glas. Dessutom kan man i ett nästa steg tjäna pengar på sin idé om andra också skulle vilja köpa den färdiga produkten.

- Jag vill låta två världar mötas som sällan möts. Idéer hos allmänheten och etablerade designers möter en produktionskapacitet med starkt svenskt hantverkskunnande inom olika områden, säger Peter Hietala.

- Peter Hietala är en innovatör med ett tydligt marknadsfokus , säger Almis innovationsrådgivare Viktoria Ahlén. Företaget kan nu lansera sin affärsidé med hjälp av innovationsstöd och rådgivning från Almi Företagspartner Väst.

”Snacka om att producera lokalt!”

Peter Hietala kom på idén med en tjänst för design för drygt ett år sedan. Han har själv erfarenhet från att renovera och bygga och hustrun Ulrika har stort intresse för inredning. Utifrån detta föddes idén att kunna erbjuda alla som har egna idéer att också kunna förverkliga dem.

- Peter Hietala är en intelligent innovatör och entreprenör med ett tydligt marknadsfokus. Han har sett flera behov hos kunderna och har fått fram en produkt, som är enkel att förstå. Problemet med den här typen av affärer är att driva trafik på nätet och skapa kännedom. Det tror jag han kommer att lyckas med. Att det sedan gynnar en småskalig produktion gör det inte sämre. Snacka om att producera lokalt! säger Viktoria Ahlén, innovationsrådgivare hos Almi Väst.

- Almi har varit ett fantastiskt stöd för oss och vi har haft ett grymt bra bollplank, säger Peter Hietala.

Människors kreativitet har fått en kommersiell mötesplats

Du vill ha en möbel eller inredningsdetalj antingen utifrån din egen ritning eller från en redan befintlig designmall. Du kan använda dig av Googles gratisprogram SketchUp och skapa en tredimensionell ritning eller få annan hjälp med en ritning. Skissen skickas till Design You Like, som tar fram en offert. Är du nöjd kan produkten sedan tillverkas och levereras hem till dig. Om du vill läggs din egendesignade produkt ut i företagets webshop. Om sedan någon annan köper din får du provision på försäljningen. Människors kreativitet har fått en kommersiell mötesplats där den kan visas upp och säljas, ett slags designidéernas Ikea.

– Du får din önskeprodukt och vill andra köpa den får du även betalt, säger Peter Hietala.

”Du som designar behöver bara tänka på en sak – designa!”

Produktionsmöjligheter finns bl.a. inom finsnickeri, belysning, metall, plast- och gummi och till och med ett glasbruk. De designförfrågningar som hittills dykt upp har handlat om bord, tevebänkar, elementskydd, hyllor, altanräcken och inredningssaker. Många som förgäves sökt just sina lösningar i butiker och på nätet har nu en möjlighet att få sin idé utförd.

- Vi står för hela kedjan från orderhantering, produktion, transport och logistik, försäljning till betalning. Du som designar behöver bara tänka på en sak - att designa, säger Peter Hietala.

För ytterligare information:

Peter Hietala, VD Design you like, mobil 070 634 89 86

Victoria Ahlén, innovationsrådgivare ALMI Väst mobil: 070-407 09 55

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.