2012-06-29 16:05Pressmeddelande

Ekonomitrend i Skaraborg: Företagen är återhållsamt positiva

null

Skaraborg har det starkaste konjunkturläget av de fyra delregionerna i Västra Götaland. På Almi Företagspartner Väst märker vi en tydlig trend: Företagen vågar satsa. Inför hösten är tongångarna återhållsamt positiva.

Enligt Västra Götalandsregionens konjunkturbarometer rapporterar övriga delregioner att läget är svagare än normalt, samtidigt som Skaraborgs företag indikerar ett normalt konjunkturläge. Därmed är Skaraborg den starkaste delregionen i Västra Götaland och har gått om Göteborgsregionen i mätningen.

- Industrin är den delbransch där konjunkturen är starkast, med ökad produktion och god orderingång. Många av företagen tuffar och går. Vi brukar ju annars ha det svårare i konjunkturnedgång, med mycket tillverkningsindustri och underleverantörer, säger Nina Gillbo, kontorschef på Almi Företagspartner Väst i Skaraborg.

Hon ser en tydlig trend bland Skaraborgsföretagen som har vänt sig till Almi under våren. De vågar satsa. Och det är framför allt de större etablerade företagen som gör satsningarna, inte små- eller nystartade företag.

- Våren har varit fantastiskt bra utlåningsmässigt för oss. De etablerade företagen rustar sig för om konjunkturen vänder upp alternativt ha ett bra läge med flera finansiärer om vi går in i en ny kris.

För mer information:

Nina Gillbo, kontorschef Almi Företagspartner Väst i Skaraborg

Direkt: 0500-44 62 13

SMS: 0706-25 12 04

Nina.gillbo@almi.se

Om Västra Götalandsregionens konjunkturbarometer:

Konjunkturbarometern för Västra Götaland bygger på en postenkät till drygt 1 000 företag inom följande huvudbranscher: tillverkningsindustri, byggnadsverksamhet, sällanköpsvaruhandel, bilhandel, transport och logistik, partihandel, uppdragsverksamhet samt IT-verksamhet.

Undersökningen som ger en totalbild för hela Västra Götaland har dessutom brutits ned på de fyra delregionerna Göteborgsregionen, Fyrbodal, Sjuhärad och Skaraborg.

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.