2007-03-07 09:08Pressmeddelande

Energi och miljö hett i USA

"Att USA behöver alternativa bränslen, det är nog de flesta överens om", poängterade USAs ambassadör Michael M. Wood när han gästade Örnsköldsvik i januari. Besöket följs nu upp av ett seminarium om hur företag i Örnsköldsvik konkret kan göra affärer i USA, som är en av Sveriges största exportmarknader.

ALMI Företagspartner Västernorrland AB, Exportrådet, MittSveriges Handelskammare och Euro Info Centre Nord arrangerar seminariet How to do business in the US!

Exportrådets chef i New York John Blide är inbjuden för att konkret beskriva hur Örnsköldsviksföretagen kan göra affärer i USA. Thom Thorelli, advokat från Chicago, berättar om produktansvar och immateriella rättigheter. Lars Ling, Inibiz, informerar om möjligheten för Örnsköldsviks företag att delta i en gemensam affärsresa till Entrepreneurial Days i Chicago 14-22 april. Dessutom deltar Ulf Wiklund, Hägglunds Drives, för att dela med sig av deras erfarenheter av affärer i USA.

- I många avseenden liknar USA och den amerikanska livsstilen den svenska. Men det finns ändå en hel del kommersiella och kulturella skillnader som är viktiga att ta hänsyn till när man gör affärer på den amerikanska marknaden, säger Bengt Högberg, företagsutvecklare på ALMI Företagspartner.

Exportrådet i USA bistår årligen många svenska företag in på den stora amerikanska marknaden.
- Vi har genom vår långa erfarenhet god kännedom om vilka faktorer som är kritiska för en framgångsrik lansering och etablering i USA, säger Jonas Carlsson på Exportrådet i Västernorrland med kontor i Örnsköldsvik.

Den svenska exporten till USA uppgick 2005 till drygt 102 miljarder svenska kronor, motsvarande 10,7 procent av Sveriges totala export. Främst exporterar Sverige personbilar, läkemedel, telekommunikationsutrustning och energirelaterade produkter till USA.

Representanter från medierna är välkomna på seminariet:

Onsdag den 7 mars kl. 13.00-17.00, Arken i Örnsköldsvik

Mer information Bengt Högberg, företagsutvecklare, ALMI, tel 0611-55 78 28.

Fakta: Seminariet arrangeras inom ramen för samarbetet Exportcentrum Västernorrland och finansieras genom ALMI Företagspartner, Exportrådet, Länsstyrelsen och EU:s regionala fond.