2007-01-24 08:53Pressmeddelande

Erfarna mentorer stödjer nyföretagare

Mentorer i form av rutinerade företagare ska hjälpa nyföretagare att lyckas. Det är tanken bakom projektet ”Mentor – eget företag” som genomförs av ALMI och Jobs and Society/Nyföretagarcentrum. I Västernorrland är 23 mentor-adeptpar identifierade i en första omgång.

- Att vara mentor är ett verkligt hedersuppdrag. Mentorn hjälper adepten med att utveckla sin affärsidé och bidrar till nya kontakter och ett ökat självförtroende. I gengäld får mentorn insyn i en ny bransch och mår gott av att kunna bidra med sina erfarenheter, säger Bengt Ivnäs, företagsutvecklare på ALMI Företagspartner Västernorrland AB.

Företagen som deltar ska inte vara äldre än tre år och bedrivas som en heltidssyssla. Mentorerna rekryteras från närings- eller organisationslivet och deltar helt ideellt.
- Vi tar löpande emot intresseanmälningar från personer som vill bli adepter eller mentorer. Enklast är att anmäla sig på projektets hemsida [ http://www.mentoregetforetag.se ]www.mentoregetforetag.se, säger Bengt Ivnäs.

Starten för mentor-adeptparen sker i Sundsvall (7 par) och i Örnsköldsvik (16 par).

Representanter från medierna är välkomna att delta vid upptakten och träffa blivande adepter och mentorer:

Sundsvall: ons 24/1, kl 17-19, Metropol
Örnsköldsvik: mån 29/1, kl 17-19, Arken (VIP-lokalen)

Kontakta Bengt Ivnäs, företagsutvecklare ALMI, tel/mobil 0611-55 78 17 eller Eva Nordlander, informationsansvarig ALMI, tel/mobil 0611-55 78 07, för mer information.

Projektet Mentor – eget företag är ett nationellt samarbetsprojekt finansierat av Nutek i syfte att öka livskraften i nya företag genom att aktivera de lokala nätverken. ALMI Företagspartner och Jobs and Society/Nyföretagarcentrum har fått i uppdrag av Näringsdepartementet att skapa ett nationellt program för mentorskap, som ett komplement till ordinarie rådgivning.