2013-11-29 12:50Pressmeddelande

Ett nytt svenskt musikunder? Unik svensk teknologi gör att alla kan komponera musik

Det prisade svenska musikföretaget Doremir Music Research AB, vars nuvarande produkter direkt
omvandlar sång eller spelad musik till noter, tar in ytterligare 1 MSUD för att utveckla sin succé.
Jari Ovaskainen från nyligen sålda Supercell och "Investor of the year 2013 in Finland" investerar
tillsammans med ALMI Invest för fortsatt expansion. Samtliga befintliga ägare deltog i emissionen.

”The Musical Intelligence Company”
Bolagets vision är skapa enkla verktyg för en bred målgrupp att kunna komponera och sprida musik.
Förutsättningen för det är den djupa kunskap om ”musikalisk intelligens” som bolaget har och
kommer att vidareutveckla. Grunden är bl.a. 20 års forskning inom musikkognition av professor Sven
Ahlbäck vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm som började samarbeta med Sven Emtell från KTH i Stockholm. Bägge grundarna är aktiva i bolaget och den tvärvetenskapliga ansatsen kommer att fortsätta.

En unik plattform och kompetens
Att teknikplattformen kan översätta ljud till noter är en möjlighet som nu kan kommersialiseras på bredare front. Musik kan nu bokstavligen skapas av alla som sjunger i duschen. Man kan sedan snabbt och enkelt dela med sig via sociala medier och email.
– Det känns särskilt kul att investera i ett svenskt bolag med kombinationen av erkänd forskningshöjd
och konsumentnära produkter, säger Åsa Otterlund, Investment Manager hos Almi Invest.

En revolution inom musiknotation
På många sätt är det en revolution på gång eftersom bolagets produkter nu för första gången gör
det möjligt att enkelt digitalisera innehållet i musik och inte bara ljudet såsom gjorts med CD, mp3,
mm. Det skrivna ordet digitaliserades för 20 år sedan med ordbehandlare, email, mm med massiva
konsekvenser för alla. Tiden har nu kommit till musiknotation.
– Det är en världsmarknad på minst 200 miljoner potentiella kunder som vi nu satsar på i första
steget förutom ytterligare produktutveckling, säger Bengt Lidgard, VD för Doremir Music Research AB.

Mest sålda appen i Japan
Mobilappen, en av produkterna baserad på plattformen, är ett slags musikaliskt skissblock som i juni vann Guldlejonet i kategorin Media & Underhållning i Cannes. Produkten har kanske mest
uppmärksammats utomlands genom artiklar i Forbes, Wired, the Guardian, kanadensisk TV, Deutsche Welle, mm. I Japan var den ett tag den mest sålda appen alla kategorier och har gjort succé över hela världen bland musikintresserade. http://www.youtube.com/watch?v=nl9uxZefWdY

För ytterligare information:
Bengt Lidgard, VD Doremir Music Research AB,
mobil 070 360 33 00
Åsa Otterlund, investment manager Almi Invest, mobil 070 299 15 50
info@doremir.com

www.doremir.com

Om Almi

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.


Om Almi

Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.