2007-05-07 09:25Pressmeddelande

Exportlån ska lyfta de svenska småföretagen

Sveriges export utgör cirka 50 procent av BNP. Men den är samtidigt begränsad genom att 10 stora företag står för 40 procent av landets export. Därmed är Sverige känsligt för enskilda företags framgångar. Fler internationellt aktiva företag skulle göra exporten mindre känslig. Små och medelstora företag spelar en viktig roll för den svenska exporten. Men här finns också en betydande potential för ökade exportvolymer. För mindre företag kan dock finansieringen vara ett problem. Därför är det viktigt att nya kompletterande finansieringsformer utvecklas vid sidan av de som banksystemet redan erbjuder.

Det nya Exportlånet riktar sig mot små och medelstora företag. Det möjliggör för mindre företag att ta sig an stora affärer och minskar riskerna med att exportera.

Exportlånet lanseras i juni och kommer att möjliggöra lån i andra valutor. Det nya lånet är ett resultat av samarbetet mellan Almi, Svensk Exportkredit (SEK), Exportkreditnämnden (EKN), Exportrådet och Swedfund. Almi som arbetar regionalt nära de mindre företagen kommer att hantera lånen. SEK och EKN kommer tillsammans att stå för kapitalförsörjning och riskhantering. Exportrådet och Swedfund hjälper till med marknadsföring. Inledningsvis har 500 miljoner kronor avsatts till Exportlånet.

- Jag är glad över att Exportlånet kan presenteras. Det kompletterar marknaden och minskar risken för små och medelstora företag att exportera, säger handelsminister Sten Tolgfors.

- Svenska underleverantörer och småföretag möter en allt hårdare konkurrens. Det nya Exportlånet gör det möjligt för fler företag att bli framgångsrika på den internationella marknaden, säger Göran Lundwall, koncernchef i Almi Företagspartner.

För mer information kontakta:

Lars Mårdbrant
Almi Företagspartner

Håkan Lingnert
Svensk Exportkredit

Susanne With
Exportkreditnämnden

Tomas Carlsson
Exportrådet

Maria Lannér
Swedfund

Göran Lithell