2012-08-15 11:00Pressmeddelande

Fler app-utvecklare startar – och börjar tjäna pengar

Allt fler företag som utvecklar appar startar. Nu börjar de också tjäna pengar.

- Det börjar bli lönsamt med app. Trenden är tydlig, säger Sara Wallin, vd på Almi Företagspartner Väst.

Flera företags största problem är att de växer snabbare än det finns rätt utbildad personal att få tag i.

Det är till Almi många företag i utvecklingsskedet vänder sig och Sara Wallin och hennes kollegor har en bra koll på trender inom företagandet i Göteborgsregionen just nu. Och trenden är tydlig: Det är allt fler företag som bildas runt utveckling av appar.

- Det ökar hela tiden. Det började ta fart för tre till fyra år sedan. Men känslan är att ökningen är stor just nu. Framför allt är det intressant att företag nu börjar växa och ta fart, säger Sara Wallin.

Snabbväxare i Göteborg

Sveriges kanske just nu snabbast växande app-företag, Nindev, finns i Göteborg. I början av 2011 startade de i en företagsinkubator. Sedan dess har de flyttat tre gånger och har växt från fyra till 45 anställda och ett 20-tal till utomlands. Hela tiden med vinst.

Bakom framgången ligger att inte göra roliga appar.

- Vi gör inga spel, vi gör appar man ska göra nytta av, säger Martin Jordö, marknadsansvarig på Nindev.

Kundnytta

Bolaget utvecklar skräddarsydda appar som företags och organisationers medarbetare eller kunder kan använda som verktyg. Företag och organisationer får hjälp med att hitta mest nytta med appen, inte bara ”ha en app”.

- Om alla kunder som går runt min butik har en dator i fickan. Hur kan jag få affärsnytta av det? Eller om alla elever i en skola har en dator i fickan, då är det väl där som all information om schema, kurser och annat ska finnas. Var lektionen börjar om fem minuter ska stå i telefonen, inte på ett papper.

Nindev drog in sex miljoner kronor första året, i år räknar man med 20 miljoner kronor och har siktet inställt på att börja växa i Europa.

- Vårt största huvudbry är att vi växer snabbt, säger Martin Jordö.

Sara Wallins råd till företag som vill in på app-marknaden

Fokusera på hur man ska tjäna pengar på sin app. Du ska antingen kunna ta betalt av slutkund eller ha ett större bolag om är i behov av appen som kund.

Att fokusera på intäktsmodellen är mycket viktigt.

Hitta rätt medarbetare. Utvecklingen går så fort att det är svårt att rekrytera rätt personal.

Sara Wallin, vd Almi Företagspartner Väst

031-779 79 22

Martin Jordö, marknadsansvarig, Nindev

0707-20 60 01

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.