2013-04-17 12:17Pressmeddelande

Flera inkubatorer bakom Sveriges hetaste teknikbolag

Igår offentliggjordes 33-listan där Sveriges hetaste unga teknikbolag under 2012 korades. Nära hälften av företagen på listan har utvecklats i olika svenska inkubatorer. Det visar hur viktig en framgångsrik inkubatormiljö är för att bygga nya tillväxtföretag i Sverige.

Årets finalomgång av 33-listan avgjordes igår på Münchenbryggeriet i Stockholm. Eventet arrangeras av Ny Teknik och Affärsvärlden nu för 6:e året i rad. Förutom de 33 företagen på listan fanns det också andra vinnare, nämligen några av Sveriges bästa inkubatorer som får resultatbaserad finansiering och utvecklas i Almis Inkubationsprogram, BIG Sweden. Med på årets lista fanns inte mindre än 14 av företag som utvecklats på olika inkubatorer runt om i Sverige: Actiwave, Doremir, Limes Audio, Memoto, Minesto, NComVA, Neo Technology, Netrounds, Optisort, Organoclick, Q-Linea In, Tomologic, Trialbee samt Zaplock.

I topp fanns inkubatorerna LEAD med 4 företag STING och Ideon Innovation med vardera två företag. Ytterligare inkubatorer har bolag med på listan, dessa är: Chalmers Innovation, Uminova, UIC, ABI, Encubator samt Serendipity.

”Det här visar tydligt vilken betydelse inkubatorerna har när det gäller att få fram nya svenska tillväxtföretag. Almis landsomfattande inkubationsprogram för att stödja Sveriges bästa inkubatorer bär frukt och vi kommer öka våra insatser när det gäller att stödja inkubation”, säger Anders Nilsson, ansvarig inkubationsprogrammet, Almi.

Kontakt: Anders Nilsson, Program Manager, ansvarig inkubationsprogrammet, Almi, Mobil: 070-674 20 02 e-post: Anders.g.Nilsson@almi.se

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser - från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas.