2010-12-01 10:00Pressmeddelande

Golfbollen går 10 - 15 meter längre med ny, enkel svensk uppfinning

null

En uppfinnares hjärna går alltid på högvarv. Små vardagsproblem ska lösas. Det som fungerar hyggligt kan alltid göras bättre. Sådana hjärnor har de båda Vänersborgs-uppfinnarna Hans och Gunnel Blomgren. De har löst ett ständigt irritationsmoment för golfare, nämligen att få upp rätt klubba utan att den fastnar i golfbagen. I samma veva fann de att en liten tyngd ovanpå klubbans handtag ökar svinghastigheten och får golfbollen att fara iväg hela 10-15 meter längre! Det är nu prövat och bevisat av några av Sveriges främsta golfproffs, nämligen Niklas Fredriksson och Johan Tumba.

– Produkterna har goda möjligheter att lyckas, inte minst i de stora golfländerna, säger Almis innovationsrådgivare i Trollhättan, Stefan Hjalmarsson. Båda uppfinningarna har tagits fram med finansieringshjälp från bland andra Almi Företagspartner Väst.

Enkel lösning på ett irriterande problem

Hans och Gunnel Blomgren har under åren löst otaliga problem och introducerat flera innovationer till mångas bästa. Nu har de konstruerat ett sinnrikt system som underlättar golfarens väg mellan greenerna. Lösningen heter Golfglider och är ändknappar som appliceras på golfklubbans fäste med ett patentsökt snäpplås. Det förhindrar att klubborna nyper i varandra pga. gummiskaften, ett ständigt problem för golfare. Uppfinningen ska nu lanseras och man räknar med en försäljningssuccé bland alla hundratusentals golfare i Europa.

”Självkritiska innovatörer som tänker marknadsmässigt”

Hans och Gunnel Blomgren har fått finansieringshjälp och rådgivning från Almi Väst i Trollhättan och innovationsrådgivaren Stefan Hjalmarsson.

– Båda produkterna har goda möjligheter att lyckas på marknaden, även den internationella inte minst i de stora golfländerna. Det är duktiga innovatörer som tänker marknadsmässigt och är självkritiska, säger han i en kommentar.

Golfproffsen Niklas Fredriksson och Johan Tumba har testat uppfinningen

I samband med utvecklingen av Golfglidern fann de till sin förvåning att tyngderna på golfklubbans handtag ökade svinghastigheten och golfbollen flög iväg längre. De uppdrog åt det svenska golfproffset i s.k. longdriving Niklas Fredriksson att pröva ut och testa konstruktionen. Det visade sig stämma och bollen for iväg mellan 10-15 meter längre i genomsnitt. Även proffset Johan Tumba har konstaterat samma effekt. Nu marknadsförs den tekniska innovationen under namnet PowerX runt om i Europa.

Två erfarna innovatörer

Hans Blomgren är en hängiven golfspelare och har nu som pensionär 5 i handikapp. Han har drivit ett stenhuggeri och ett asfaltföretag i Vänersborg samt en driving range för golfare. Han har också en lång rad uppfinningar bakom sig bland annat en enkel bärsele för golfbagar och erfarenhet från produktionssamarbete i Kina. Gunnel Blomgren var tandtekniker och egenföretagare och har god kunskap i konstruktions-teknik.

Trollhättan den 1 december 2010

Hans Blomgren mobil 073 787 09 17

Stefan Hjalmarsson, Almi Väst, tel. 0520-89408

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Visionen är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Det kan gälla en idé om en ny produkt eller tjänst, att starta ett nytt företag eller att utveckla ett befintligt företag. Almi ägs av staten tillsammans medregionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.