2012-09-19 18:03Pressmeddelande

Göteborgare dominerar när regionens uppfinnare prisas

Ikväll vinner flera uppfinnare årets regionala innovationsstipendier. Och det är Göteborgare som dominerar. Det är viktigt att lyfta uppfinnare, som står för framtidens innovationer.

Det är Almi Företagspartner Väst och Göteborgs Uppfinnareförening som har inspirationskväll ikväll, torsdag.

Att lyfta fram uppfinnare är viktigt. De står för de innovationer som blir framtidens företag och produkter.

- Det finns en stor innovationskraft i Sverige men många innovatörer arbetar i det tysta. SKAPA är ett sätt att ge dem uppmärksamhet och bidra till att öka möjligheterna för dem att kommersialisera sina idéer, säger Heléne Öhrvall, innovationsansvarig på Almi Företagspartner Väst.

Stipendierna är i två olika kategorier. Dels SKAPA Utvecklinsstipendium på vardera 20 000 kronor, dels SKAPA Framidens Innovatörer tipp personer födda mellan 1982 och 1993.

Uppfinnare från hela Västra Götaland har kunnat nomineras. Men det är Göteborgsregionen som dominerar.

Pristagare

SKAPA Utvecklingsstipendium 2012

Martin Hiller och Magnus Axelsson för idén ”Våtrumsskruv/expander

Efterlängtad produkt med stor marknadspotential som skiljer vått från torrt. Produkten passar både hantverkaren och hemmafixaren. Den nya lösningen gör att de nya våtrumsreglerna kan uppfyllas.

Linnea Lindau för idén ”Acosense

Unik teknik som möjliggör beröringsfri mätning i realtid av svårhanterliga vätskor i processindustrin. Produkten sparar både energi och miljö.

SKAPA Framtidens Innovatörer 2012

Claes Lindahl för idén ”SmartSun

Lättanvänd och innovativ produkt som ger både stora och små en tryggare vistelse i solen. Produkten varslar i tid för överexponering av UV-strålning.

Hassan Jalal och Ahmad Alsagoff för idén ”Cryptango

En kryptisk produkt som ökar säkerheten för samhällskritiska infrastrukturella anläggningar och ger en tryggare vardag för oss alla

Kontakta

Heléne Öhrvall tel: 0705-797925, Almi Företagspartner Väst

Martin Hiller ”Våtrumsskruv/expander”, 0768-792107

Linnéa Lindau ”Acosense”tel: 0730-794208

Claes Lindahl ”SmartSun” tel: 0735-344634

Hassan Jalal ”Cryptango” tel: 0767-920083

Fakta

SKAPA Utvecklingsstipendium är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med stipendiet är att ge stöd åt uppfinnare så att de kan omvandla sina produkter/tjänster till kommersiella möjligheter. Förutom det nationella stipendiet på 300 000 kronor som fördelas till maximalt tre pristagare får det 24 länsfinalisterna vardera 20 000 kr samt diplom.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1982 och 1993 tävlar också om det nya stipendiet SKAPA Framtidens Innovatör som delades ut första gången förra året.

Syftet är med SKAPA Framtidens Innovatörer är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer.

Det nationella priset är på totalt 150 000 kr som fördelas till maximalt tre pristagare.

Förutom prissumman får stipendiaterna uppmärksamhet på mässan Eget Företag i Stockholm den 11 oktober, där länsfinalisterna presenteras vid invigningen.

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.