2020-09-28 06:48Pressmeddelande

Här är årets SKAPA-vinnare i Gävleborgs län!

Vinnare av SKAPA-priset, Lars-Göran Bergström och vinnare av SKAPA-talang för unga innovatörer Adrian Skoglund och Rasmus ForsellVinnare av SKAPA-priset, Lars-Göran Bergström och vinnare av SKAPA-talang för unga innovatörer Adrian Skoglund och Rasmus Forsell

Här är årets SKAPA-vinnare i Gävleborgs län!

SKAPA-priset Gävleborg år 2020 tilldelas Lars-Göran Bergström för innovationen Rhinoc Flerkammarcylinder som bidrar till en hållbar industri. Årets SKAPA-talang för unga innovatörer i Gävleborg tilldelas Adrian Skoglund, Rasmus Forsell, Anton Svedlund och Lukas Wiklund för läroplattformen Förento, utformad för nästa generations entreprenörer.

Lars-Göran Bergström, vinnare av SKAPA-priset

Årets regionala SKAPA-pris tilldelas:
Lars-Göran Bergström, grundare av Rhinoc, har med innovationen Rhinoc Flerkammarcylinder utvecklat en viktig komponent för att bekämpa klimatförändringar som bidrar till en hållbar industri. Deras innovation bygger på beprövad känd teknik och har genom sitt utvecklingsarbete matchat nya kundkrav i en konservativ fossiltung bransch som har krav på sig för att ställa om. Genom företagets lösning kan kunden nu elektrifiera sina tunga maskiner och få upp till 30% lägre energiförbrukning.

Så här säger Lars-Göran Bergström, grundare av Rhinoc, om idéen bakom produkten:

- Idéen är att hjälpa kunder att bli mer produktiva, uträtta mer jobb, spara energi och bli mer effektiva. Bakgrunden är att vi tog en vanlig hydraulcylinder, som sett likadan ut i många år, förutom en del förbättringar kring till exempel öppningar. Generellt har de en kammare, men vi har gjort en flerkammarcylinder som innehåller olika trycknivåer likt växlar, vilket möjliggör att cylinderkraften kan varieras i ett antal steg.

Hur tänker du kring hållbarhetsaspekten med er produkt?

- Metall och järn är ämnen som förekommer naturligt i jordskorpan och den här produkten kan i stor utsträckning återvinnas. 99% av materialet i produkten är återvinningsbart. Så den har en god position när det gäller hållbarhet i förhållande till många andra saker som produceras i samhället.

Hur känns det att vinna årets SKAPA-pris?

- Haha ja jag har inte riktigt förstått varför vi har vunnit priset. Man ”gnuggar” på i flera år, men det är jättekul, stimulerande och uppmuntrande.

Rasmus Forsell och Adrian Skoglund, vinnare av SKAPA-talang för unga innovatörer

Årets regionala SKAPA-talang för unga innovatörer tilldelas:

Adrian Skoglund, grundare av läroplattformen Förento har genom sin innovation skapat en plattform för nästa generations entreprenörer. Genom djup förståelse för målgruppen, sitt goda entreprenörskap och tidigt teambygge tillsammans med Rasmus Forsell, Anton Svedlund och Lukas Wiklund har de skapat möjligheter för framtidens lärande i Ed-Tech branschen.

Så här säger Adrian Skoglund, grundare av Förento, om idéen bakom produkten:

- Idéen från början var att vi märkte att det var alldeles för många som ville starta företag kontra hur många som faktiskt gjorde det. Vi undersökte problemet och det visade sig att den främsta anledningen var att det upplevdes svårt att lära sig och komma igång. Då började allt med att vi byggde ett läromedel inom entreprenörskapskursen på gymnasiet.

Hur känns det att vinna SKAPA-talang för unga innovatörer och vad tror du om Förentos chanser att vinna i den stora finalen?

- Det känns jättebra, det är en ära att få det här priset. Jag vet inte hur det kommer gå i den stora finalen. Vi har en riktigt bra produkt och vi har pratat mycket med våra kunder. Hela produkten är utvecklad genom användarna, vi har intervjuat flera hundra kunder för att göra den bästa produkten som vi kan. Vi har bra tech och en bra produkt!

Om priset

SKAPA-priset är Sveriges största innovationspris och har delats ut årligen i över 30 år. Priset delas ut på länsnivå och nationell nivå. Syftet med priset är att uppmärksamma och ge ekonomiskt stöd åt idérika personer så att de kan fortsätta att utveckla sina uppfinningar. Båda pristagarna får ett diplom och förutom äran 20 000 kronor varav 10 000 från Almi och Movexum och 10 000 från stiftelsen SKAPA.

SKAPA-prisjuryn i Gävleborgs län 2020 består av ordförande Hanna Rudolfsson (Almi Företagspartner GävleDala), Ulrika Malmqvist (Movexum), Martin Askne (Propell innovation), Anna Bäcklund (Innovationskontoret HiG) och Cecilia Hedlöf (Region Gävleborg).

Hanna Rudolfsson

Almi Företagspartner GävleDala

Hanna.rudolfsson@almi.se

Ulrika Malmqvist