2022-12-16 07:00Pressmeddelande

Karriärbyrån Procruitment har växt mest i Värmland

Procruitments grundare Zana Panic, Jennie Forsell och Markus Rosen. På bild saknas Anders Toftling. Procruitments grundare Zana Panic, Jennie Forsell och Markus Rosen. På bild saknas Anders Toftling.

Det företag som under ett år växt mest i Värmland vinner Almis tillväxtliga. Denna gång står karriärbyrån Procruitment som vinnare med en tillväxt på över 200 %.

Procruitment matchar personer som vill ta nästa steg i karriären med attraktiva arbetsgivare inom IT, tech och engineering. På bara tre år har de lyckats både etablera sig och växa lönsamt. De startade 2019 i Karlstad och har även dotterbolag i Stockholm och Jönköping. Totalt 24 anställda varav 12 på huvudkontoret i Karlstad. Tillväxtligan jämför omsättningen mellan de två senaste boksluten, i detta fall 2020-2021. Procruitment Karlstad har växt från 7 miljoner till 23,7 miljoner, vilket är en procentuellt hög tillväxt.

- Vi har haft en helt organisk tillväxt. Vi har jobbat hårt, smart och effektivt. Vi har ökat vår kundstock men framför allt fördjupat befintliga samarbeten, säger Zana Panic, delägare och VD. Under pandemin var vi snabba i den digitala omställningen för att onboarda både kunder och anställda. Omvärlden förändras och det gäller att hitta sätt att lösa det.

Peter Christenson, ansvarig för Tillväxtligan på Almi Värmland, är imponerad av Procruitments snabba resa och höga tillväxt.

- Procruitment har på kort tid gjort ett stort avtryck på marknaden, de är ett ungt bolag med stor erfarenhet som hittat en nisch där behovet av kompetens varit stort. De har stort fokus på hållbarhet, både internt och externt och har lyckats växa med bibehållen lönsamhet, säger han.

Almi Värmland startade Tillväxtligan 2002 i syfte att lyfta fram framgångsrika företag i länet som växer och som lyckas göra det med bibehållen lönsamhet. På listan finns de 10 företag som lyckats växa med och på andra plats på årets lista hamnar ställningsföretaget Scaffrent och på tredje plats kom stomleverantören Carlgustav Solutions.

- Det är många duktiga företagare på listan som andra kan hämta inspiration ifrån. Jag är grymt imponerad över företagens förmåga att vilja och kunna utvecklas, ställa om och växa. Självklart ska företagarna hyllas, de är vardagshjältar och bidrar till hela Värmlands utveckling, säger Peter Christenson.

Följande företag är de snabbast växande i Värmland

1. Procruitment Karlstad AB, omsättningsökning 239% (Karlstad)
  2. Scaffrent Värmland AB, omsättningsökning 181% (Arvika)
  3. Carlgustav Solutions AB, omsättningsökning 102% (Torsby)
  4. Pec Karlstad AB, omsättningsökning 96% (Karlstad)
  5. Hammarö Smådjursklinik AB, omsättningsökning 91% (Hammarö)
  6. Sp-Gruppen AB, omsättningsökning 87% (Karlstad)
  7. Svensk Trälackering AB, omsättningsökning 84% (Eda)
  8. Testhuset Urval & Utveckling AB, omsättningsökning 82% (Karlstad)
  9. Karlstad Redskap AB, omsättningsökning 69% (Karlstad)
  10. Karlstads Byggtjänst AB, omsättningsökning 60% (Karlstad)

Fakta om Almis Tillväxtliga

Almi Värmland tog initiativ till Tillväxtligan 2002. Flera av Almis bolag i Sverige publicerar en till tre gånger om året sin regions Tillväxtliga. Fakta kommer från UC. Jämförelsen görs mellan två bokslut. Företagen ska uppfylla följande kriterier:

• Omsättningsökning
  • Företaget ska ha 5 till 249 anställda, omsätta 5 till 500 miljoner, ha ett rörelseresultat som överstiger 100 000 kr och sunda finanser.
  • Tillväxten ska till största delen skett organiskt.

Högst procentuell omsättningsökning hamnar på första plats.

Kontakt

Peter Christenson, rådgivare på Almi Värmland och ansvarig för Tillväxtligan, peter.christenson@almi.se,  070-814 93 76

Vi investerar i framtida tillväxt! Almi erbjuder lån, riskkapital och affärsutveckling till företag med tillväxtpotential. Almi AB ägs av staten och är moderbolag i en koncern med 16 regionala dotterbolag och underkoncernen Almi Invest AB. De regionala dotterbolagen ägs till 51 procent av moderbolaget och till 49 procent av regionala ägare och erbjuder lån och affärsutveckling. Almi Invest ägs till 100 procent av moderbolaget och bedriver riskkapitalverksamhet. Almis verksamhet ska utgöra ett komplement till den privata marknaden avseende företags behov av finansiering och affärsutveckling.

Anna Lundmark Lundbergh
Vd, Almi Värmland