2006-12-07 09:12Pressmeddelande

Koll på CE-märkning - viktigt för affärer inom EU

Produkter som exempelvis maskiner, leksaker och elektriska apparater, omfattas av krav på CE-märkning för att få säljas inom EU. Som tillverkare eller importör ansvarar man för att kraven uppfylls. För att ge information om CE-märkningen bjuder ALMI Företagspartner och Euro Info Centre Nord in företag till ett seminarium i Sundsvall.

- Både stora och mindre företag upplever CE-märkningen som krånglig och något som tar tid. Vi vill ge företagen mer kunskap i ämnet så att deras produkter märks rätt och kan säljas på den europeiska marknaden, säger Agneta Sörman, företagsutvecklare EIC Nord/ALMI.

Ett 30-tal företagare har anmält sig till seminariet i Sundsvall. Föreläser gör Pontus Sannéus, Euro Info Centre i Växjö och Lars Malmbom, ALMI Företagspartner.

Representanter från medierna är välkomna att delta vid seminariet.

Tid: Torsdag den 7/12 kl. 15.30-17.30
Plats: Mittuniversitetet, Campus Sundsvall, sal 0111

Kontakta Maria Wallner, ansvarig EIC Nord, tel 0611-55 78 03 eller Agneta Sörman, Företagsutvecklare, EIC Nord/ALMI, 0611-55 78 09, för mer information.

Euro Info Centre har 320 kontor i 40 länder. EIC Nord delfinansieras av ALMI Företagspartner, Länsstyrelsen, Landstinget, EU och Näringsdepartementet.

ALMI - från idé till lönsamt företag. ALMI erbjuder affärsutveckling och riskvillig finansiering till innovatörer, nya och etablerade företag som vill utvecklas. Målsättningen är att främja utveckling, tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Ägare är stat och landsting.