2008-06-04 08:44Pressmeddelande

Länets främsta uppfinning 2008 koras i Örnsköldsvik

Onsdag den 4 juni utser ALMI Företagspartner Mitt AB årets SKAPA-stipendiat i Västernorrland. Tre smarta idéer är nominerade och gör upp om titeln.
- Årets juryarbete har varit svårare än på många år, säger Lars Malmbom, ALMI Företagspartner Mitt AB, som imponeras av den höga nivån på årets tävlingsbidrag.

Finalisterna 2008 är:

* Rayzer, innovativa extraljus med placering inne i bilen. Uppfinnare: Lars Svelander, Sundsvall.
* Goniolab, ny metod för mätning av ytstrukturer på papper. Uppfinnare: Mikael Lindstrand, Sundsvall.
* ChemseQ, återvinningsbar komplexbildare för oskadliggörande av störande metaller. Uppfinnare: Erik Hedenström, Magnus Norgren, Håkan Edlund, Fredrik Andersson och Ida Högberg, samtliga Sundsvall.

Vinnaren får en prischeck på 10~000 kronor och representerar länet i den nationella finalen vid Tekniska Mässan i oktober där första priset är 300~000 kronor.

Nyskapande och kreativitet belönas
Det nationella SKAPA-priset går till den innovatör som bedöms ha gjort den mest förtjänstfulla insatsen när det gäller nyskapande och kreativitet som leder till kommersiella möjligheter inom det tekniska och industriella området.

Samtliga finalister medverkar vid prisutdelningen som sker under Idéforums Innovationskväll. Representanter från media är välkomna att delta.

Dag: onsdag den 4 juni
Tid: Prisceremonin startar kl. 18.45 (mingel från kl. 18)
Plats: Umeå universitet, Lasarettsgatan 7, sal 322, Örnsköldsvik

För mer information, kontakta Lars Malmbom, företagsutvecklare, ALMI, tel 0611-55 78 24.

Stiftelsen SKAPA, som står bakom det nationella stipendiet, består av Föreningen Sveriges Verkstadsindustrier, Föreningssparbanken AB, Stockholmsmässan AB och Svenska Uppfinnarföreningen med stöd av bland andra ALMI Företagspartner AB. ALMI Företagspartner i varje län utser de regionala kandidaterna till stipendiet.

ALMI Företagspartner Mitt AB erbjuder affärsutveckling och finansiering till företag och innovatörer. Ägare är staten och Landstingen i Jämtland och Västernorrland. Läs mer på http://www.mitt.almi.se