2006-10-23 09:53Pressmeddelande

Länsföretag letar affärspartners i Baltikum

Den 24 oktober åker sju företag från Västernorrland till Vilnius för att under två dagar träffa 45 möjliga affärspartners från Lettland och Litauen.

- Företagen från länet har länge visat intresse för Baltikum. Sverige har ett gott rykte i regionen och länderna ligger nära oss både kulturellt och geografiskt, säger Maria Wallner, ansvarig för Euro Info Centre Nord (EIC
Nord) som anordnar match-making resan.

En av deltagarna är Örnsköldsviksföretaget Botnia Produktion AB. Företaget har 12 inbokade möten i Vilnius och kommer även att göra ett studiebesök på plats.
- Vi är intresserade av att hitta nya marknader för att sälja både kompetens och produkter.
Bl a har vi ett bullerskydd för väg och järnväg samt ett system för avfallshantering som vi vill testa intresset för, säger Mats Bodén, marknadsansvarig på Botnia Production.

Företagen bekostar resa och uppehälle själva medan match-making, tolkhjälp, lokaler, studiebesök mm har ordnats av ALMI Företagspartner och EIC Nord tillsammans med EIC i Lettland och Litauen genom ett EU-finansierat projekt. Deltagarna kommer även att erbjudas ett seminarium i Vilnius om affärskultur i Baltikum respektive Sverige.
- Syftet med resan är att företagen ska känna på markanden i Baltikum och i förlängningen hitta nya samarbetspartners. Det kan exempelvis handla om nya kunder, leverantörer, tillverkare eller produktutvecklare, säger Maria Wallner.

Tillväxten i Estland, Lettland och Litauen har varit mycket god på senare år och länderna har en välutbildad arbetskraft, men fortfarande låga lönekostnader.

Kontakta Maria Wallner, ALMI/EIC Nord, tel 0611-55 78 03, Agneta Sörman, ALMI/EIC Nord, 0611-55 78 09 eller Mats Bodén, Botnia Production AB, tel 0660-29 43 07, för mer information.

Euro Info Centre har 320 kontor i 40 länder. EIC Nord delfinansieras av ALMI Företagspartner, Länsstyrelsen, Landstinget, EU och Näringsdepartementet.

ALMI - från idé till lönsamt företag. ALMI erbjuder affärsutveckling och riskvillig finansiering till innovatörer, nya och etablerade företag som vill utvecklas. Målsättningen är att främja utveckling, tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv. Ägare är stat och landsting.