2005-07-01 16:19Pressmeddelande

Matmässa i Visby Hamn

Nu skall företagen på Gotland se till så att turisterna får smak på det goda Gotland. Genom att bjuda på det goda av gotländsk mat, när man är på ön hoppas man att man ska återuppleva känslan och även köpa produkterna när man kommer hem.

Matön Gotland är ett nätverk av sju samverkande företag, allt ifrån bagare och fiskare, till bönder och charkuterister. Man ordnar nu en Matmässa mitt i turiststråket vid Turistbyrån i Visby hamn, mitt under den hetaste turistsäsongen med början i politikerveckan som pågår i Almedalen. Invigning av Matmässan sker lördagen den 2 juli kl.16.00. Matmässan pågår sedan varje dag kl. 11.00 – 19.00, vecka 27 – 31.

På Gotland är mattraditionerna starka och här är endast det bästa gott nog. Det var just i ham-nen i Visby som kryddlasterna landades och omlastades under Hansetiden och detta har satt sin prägel på maten. Saffranspannkakan är ett exempel. Det gotländska jordbruket, modernäring vid sidan av turismen, är inriktat på produktion av högklassigt kött, spannmål och grönsaker. Matön Gotland har annamat kvalitetsbegreppet och förädlar nu produkter med biffraskött, bröd med Dinkelvete, viltfångad Östersjölax och grönsaker med KRAV-stämpel.

På fastlandet och speciellt i Stockholm arbetar Matön Gotland med matupplevelser som tema. I butikerna kan konsumenterna möta bonden som har fött upp djuren eller odlat morötterna samtidigt som man får provsmaka det goda från goda Gotland.

På Matmässan kommer man att ha en rad olika aktiviteter, där även andra företag ur andra nätverk ges möjligheten att medverka och presentera sina produkter.

Matmässan ingår som ett led i att sätta Gotland på matkartan. Arbetssättet är att få ihop småföretagen i nätverk och att samarbeta med marknadsföring och distribution.

Almi Företagspartner Gotland har nu samlat många av de små producenterna i ett initiativ för att tillsammans presentera de produkter som annars kan ha svårt att nå ut. Den gemensamma nämnaren för alla de företag som ingår, är att de fokuserar på gotländska råvaror med hög kvalitet och ofta med en klar ekologisk inriktning.

– Det här är ett initiativ som vi har tagit för att hjälpa de små livsmedelsföretagen på Gotland att nå en bredare marknad. Ofta är de så inriktade på sin produktion att de inte hinner eller förmår att marknadsföra sig i den utsträckning som de behöver. Det säger Sten Johnsson som är projektledare på Almi och initiativtagare till projektet.

Sten Johnsson på ALMI, Tel: 0498-20 22 00 Mobil: 0705 – 57 57 825

Matmässan ingår i TILLIVS, som finansieras av Gotlands Kommun och EU Mål 2 Öarna. ALMI Företagspartner Gotland AB är projektägare.
Information om projektet eller annat som gäller gotländsk mat eller livsmedelstillverkning kan ni få av: