2022-02-15 06:30Pressmeddelande

Näringslivsprofil i Skellefteå går till Almi Nord

Jens Mårtensson, ny rådgivare vid Almi Nords Skellefteå-kontorJens Mårtensson, ny rådgivare vid Almi Nords Skellefteå-kontor

Jens Mårtensson, tidigare Vd och delägare i kommunikationsbyrån Krux, går till Almi Nord och rollen som rådgivare i Västerbotten med placering i Skellefteå. Efter över 20 år i kommunikationsbranschen fortsätter han nu sin resa på Almi i tjänst för länets företagare som vill utvecklas och växa.

Jens har en gedigen erfarenhet både i rollen som rådgivare och företagare. Hans företagarresa tog fart när han för 23 år sedan började på Krux som copywriter, en roll som snabbt växlades upp med delägarskap och ansvar som kundansvarig strateg och projektledare. Några år senare blev Jens huvudägare och sedan Vd från 2009. Tillsammans med andra profiler i Skellefteå har han varit med och startat upp företag som Dixi PR (numera Henson), Vida Nord, Gate 88 och Now Boarding som alla tidigare ingick i Auberon Group där Jens var koncernchef fram till 2018. Jens har en lång rad styrelseuppdrag bakom sig, b.la. i Skellefteå AIK Hockey, Fronta Sverige AB, Matfestens vänner i Skellefteå AB och Skellefteå Bryggeri AB.

- Jens bakgrund är imponerande och med sin strategiska kompetens samt långa erfarenhet av eget företagande blir han ett välkommet tillskott när vi flyttar fram positionerna i Skellefteå, säger Mattias Walfridsson, affärschef Almi Nord.

I sin roll kommer Jens arbeta ifrån Almi Nords kontor i Skellefteå med rådgivning inom innovation och hållbar tillväxt. Almi Nords uppdrag är att stärka det norr- och västerbottniska näringslivets utveckling och verka för hållbar tillväxt genom att utveckla och finansiera små och medelstora företag med lönsamhets- och tillväxtpotential.

- Jag ser verkligen fram emot den här uppgiften. Känns fantastiskt att få vara med och bidra till vår regions spännande tillväxtresa. Under resans gång har jag samlat på mig erfarenheter från både små och stora verksamheter i såväl uppgång som nedgång, både jobbat fram långsiktiga planer och fokuserat på det som ska ske här och nu. Jag tror att jag har mycket att dela med mig av, helt enkelt, säger Jens.

I och med rekryteringen av Jens Mårtensson växer Skellefteåkontoret som nu omfattar fyra rådgivare. Övriga medarbetare inom Almi Nord återfinns på kontoren i Umeå och Luleå. Jens tillträder tjänsten som rådgivare den 14 mars.

För mer info, kontakta:
Mattias Walfridsson, Affärschef Almi Nord i Västerbotten, mobil 070-319 24 77
Jens Mårtensson, rådgivare (från 14 mars), mobil 070-641 22 71

Om Almi: Almi investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder lån och rådgivning till företag som vill utvecklas och växa. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Genom Almi Invest investerar vi riskkapital i företag i tidiga skeden med stor tillväxtpotential och en skalbar affärsidé. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. Almi Nord ägs av moderbolaget Almi Företagspartner AB (51%), Region Norrbotten (24,5%) samt Region Västerbotten (24,5%). Bolaget har 22 anställda i Norr- och Västerbotten. Kontoren ligger i Luleå, Skellefteå samt Umeå. Läs mer om Almi på www.almi.se