2016-12-27 17:06Pressmeddelande

Nu kommer länets företag att synas på nätet - I januari startar en öppen utbildning i digital marknadsföring

Tio tusen företagare har hittills gått Almis och Googles Digitalakademi. Det är mer än dubbelt så många som målsättningen. Nu är det företagarna i Uppsala läns tur. Den 17 januari är det kick-off i Uppsala men redan nu kan man anmäla sig hos Almi. – Digitalakademin har blivit en succé med ett intresse som överträffade förväntningarna. Vi räknar med att så också ska ske i vårt län. Det här är en snabb, enkel och kostnadsfri chans att utveckla sin affärsidé, säger Ywonne Bölja, som är ansvarig hos Almi Uppsala. Digitalakademin är en avancerad utbildning i digitala verktyg som genomförs dels på plats och dels online. Deltagarna har fått lära sig hur de blir hittade online, strategier för annonsering, vilka nätkanaler de bäst ska använda, analys av hemsidan och hur deras företag kan expandera till andra marknader.

Digitalakademin ger alla samma möjlighet att växa online

Av de över 10.000 företagare, som gått utbildningen har hälften genomgått utbildningen på plats och hälften har genomfört den online. Utbildningen är uppdelad i fyra tillfällen på totalt 16 timmar och är helt kostnadsfri för deltagarna. Digitalakademin startade 2015 och har hittills genomförts i 26 städer i 18 län och på varje ort har man samarbetat med en lokal digitalbyrå. Nu är det alltså dags för företagarna i Uppsala län att kunna gå utbildningen. Onlineutbildningen är öppen för alla som är intresserade d.v.s. även privatpersoner.

Ger handfasta tips och verktyg för att komma igång

Tre av fyra deltagare uppger att de har lyckats utveckla sina företag efter avslutad utbildning hos Digitalakademin. - Att flera miljarder människor världen över idag har tillgång till internet leder till ökad konkurrens på alla marknader, men också nya digitala möjligheter. De flesta företag förstår vikten av att utnyttja digitala verktyg för att stärka sin konkurrenskraft, men har saknat handfasta tips och verktyg för att komma igång. Digitalakademin syftar till att ge alla möjligheten att växa online, säger Gustav Radell, marknadschef för Google Sverige.

Svenska företag ska stärka konkurrenskraften

Genom Digitalakademin vill Almi och Google att svenska företag ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Digitalakademin lär företagare att bli mer framgångsrika på nätet och därmed bättre hävda sig i den alltmer hårdnande internationella konkurrensen.

För ytterligare information:

Ywonne Bölja, Almi Uppsala, mobil, 073 080 63 55

Lars Mårdbrant, kommunikationsdirektör och projektansvarig hos Almi Företagspartner, mobil 070 314 34 34

Om Almi

Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.


Om Almi

Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.