För många företag finns den stora möjligheten att växa online. Därför har Almi Företagspartner och Google tagit fram Digitalakademin för att lära företag om digitaliseringens möjligheter. I dag har 125 företagare deltagit i utbildningen.
Digitalakademin är en avancerad utbildning i digitala verktyg som tagits fram av Almi och Google, där kurserna ges både på plats och online. Över 120 av länets företagare har det senaste året deltagit i utbildningen. De har fått lära sig hur de blir hittade online, strategier för annonsering, vilka kanaler som är bäst att använda, analys av hemsidan och hur deras företag kan expandera till andra marknader.
– Vi är väldigt glada över att så många har velat gå den här utbildningen. Det visar att Sörmlands företag inser möjligheterna med digitaliseringen. Många företag här har produkter och tjänster som har en marknad över hela världen och för att kunna konkurrera på den här marknaden behöver de finnas online, säger Carl-Henrik Koit, VD för Almi Stockholm Sörmland.
Över 10 000 företagare
I hela landet har över 10 000 företagare gått utbildningen, vilket är mer än dubbelt så många som målsättningen. Hälften har gått utbildningen på plats och hälften har genomfört den online. Digitalakademin startade förra året, har genomförts i 26 städer i 18 län och på varje ort har man samarbetat med lokala expertbyråer. Utbildningen är uppdelad i fyra tillfällen på totalt 16 timmar och är helt kostnadsfri för deltagarna. Onlineutbildningen är öppen för alla som är intresserade.
Utveckla den digitala verktygslådan
De som har gått utbildningen är nöjda över innehållet, tre av fyra deltagare uppger att de har utvecklat sina företag efter utbildningen. De pekar främst på en ökad synlighet, genom att de dels har arbetat med att göra företaget mer sökbart på nätet, men också att kommunikationen på hemsidan har förbättrats.
– Det handlar om att bli hittad, att välja rätt kanaler, att nå ut till viktiga kundgrupper på nya och befintliga marknader. Att få verksamheten att växa helt enkelt. Sedan gäller det att analysera resultatet och hela tiden utveckla den digitala verktygslådan, säger Gustav Radell, marknadschef på Google.
Svenska företag ska stärka konkurrenskraften
Genom Digitalakademin vill Almi och Google att svenska företag ska bli bättre på att utnyttja digitaliseringens möjligheter. Digitalakademin lär företagare att bli mer framgångsrika på nätet och därmed bättre hävda sig i den alltmer hårdnande internationella konkurrensen.
För ytterligare information:
Maya Estelle, Kommunikationsansvarig¸ Almi Företagspartner Stockholm Sörmland, maya.estelle@almi.se, 08-458 14 04
Om Almi
Almi erbjuder lån, riskkapital och rådgivning i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.
Välkommen till Almis mediarum. Här hittar du Almi-koncernens samtliga pressmeddelanden samlade på ett och samma ställe. Letar du efter något specifikt kan du enkelt söka på län, bolag eller olika områden i vår verksamhet såsom riskkapital, lån, mentor med mera. Under "bilder" hittar du högupplösta bilder på vd's och affärsområdeschefer i Almi-koncernen. Under kontaktpersoner hittar du media-kontakter för varje region.