2013-04-29 12:26Pressmeddelande

Ny vd för Almi Nord

Niklas Jonsson blir ny vd för Almi Nord. Niklas är idag verksam som kontorschef på SEB i Luleå och Gällivare. Tidigare har han varit ansvarig för kapitalrådgivningen i samma distrikt. Niklas har Magister examen i företagsekonomi från Luleå Tekniska universitet.
För många är Niklas ett bekant ansikte från hans tid som professionell längdskidåkare. Han har deltagit i 4 olympiska spel och 5 världsmästerskap. Bästa placeringen är 2:a plats i fem-milen 1998 i Nagano. Många känner också igen Niklas från hans tid som expertkommentator på SVT.

-  Jag är glad över att ha fått förtroende att leda Almi Nord. Verksamheten och uppdraget ligger mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att få utveckla bolaget vidare på den inslagna vägen. Min ambition är att tillsammans med alla duktiga medarbetare inom Almi bidra till ett främja utvecklingen för små och medelstora bolag i regionen säger Niklas.

-  Vi har efter en noggrann rekryteringsprocess med många kvalificerade sökande glädjen att kunna presentera en ny vd för Almi Nord. Niklas Jonsson har efter sin skidkarriär och studier arbetat i ledande ställning i bank. Han har visat stort ledarskap och förmåga att utveckla de verksamheter han ansvarat för. Vi ser fram emot att Niklas tar stafettpinnen och bygger vidare på ett Almi i ständig utveckling till nytta för regionens företag, säger Almi Nords styrelseordförande Folke Spegel i ett uttalande.

Niklas är uppväxt i en småföretagarfamilj och har erfarenhet av företagande både i med- och motgångar.

-  Företagandets villkor har förändrats till det bättre genom åren, men det finns fortfarande mycket att göra. För Norrbotten är det viktigt att minska beroendet av basindustrin och utveckla andra näringar. Det finns mycket goda förutsättningar nu med tanke på den tillväxt vi har. Framför allt är det viktigt att det finns arbetstillfällen för våra ungdomar, säger Niklas.

Niklas efterträder tidigare vd Sten-Anders Gustafsson som går i pension till sommaren efter 15 år som vd.

-  Efter sammanslagningen av Almi-bolagen i Norr och Västerbotten har Sten-Anders Gustavsson, tidigare vd i Almi Västerbotten, på ett förtjänstfullt lett arbetet med att bygga en gemensam organisation i norra regionen för rådgivning och finansiering i företags olika skeden, säger Folke Spegel.

Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån, riskkapital och inkubation möter vi kunderna i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna med 40 kontor över hela landet.

Folke Spegel, styrelseordförande, 070 311 48 29
Karolina Kollenmark-Andersson, kommunikationsansvarig Almi Nord, 070-521 10 91