2011-04-20 11:53Pressmeddelande

Nytt lån ska få företag att våga utveckla produkter

null

En ny typ av lån som ska hjälpa till att finansiera företags produktutveckling kan komma att bli verklighet. Misslyckas satsningen behöver företaget inte betala tillbaka hela lånet.

- Det finns många bra idéer bland företagen som kan produktutvecklas. Det här lånet är utformat så att man ska våga ta steget, säger Sven Andersson, kreditchef på ALMI Företagspartner Väst, och pappa till den nya låneformen.

- Och om man skulle misslyckas så ska man inte drabbas fullt ut.

Ta tag i idéer

Det var under den ekonomiska krisen som ALMI Väst såg att fler företag behöver satsa på produktutveckling. Med den nya låneformen ska ALMI Väst uppmuntra både industriföretag och företag i tjänstebranscher att ta tag i de idéer som finns i företagen.

Självklart måste företagen vara beredda att satsa själva också: 50 procent av lånebehovet står företaget självt för, resten lånar ALMI Väst ut. Skulle satsningen misslyckas finns möjligheten att ALMI skriver av hälften av lånet.

Pilotprojekt

I dagarna har ett pilotprojekt dragit igång i Västra Götaland. Det är ALMI Företagspartner Väst som erbjuder västsvenska företag det nya lånet. Om det slår väl ut kommer ALMI-bolag i hela landet kunna erbjuda det nya lånet.

För ytterligare information:

Sven Andersson, Kreditchef, Almi Företagspartner Väst, tel: 0708-74 12 06

ALMI Företagspartner har som mål att fler innovativa idéer kommersialiseras framgångsrikt, att fler livskraftiga företag startas och utvecklas och att fler företag ökar sin konkurrenskraft och tillväxt. Vi erbjuder finansiering och rådgivning.

Från våra kontor i Borås, Göteborg, Skövde och Trollhättan arbetar vi över hela länet och vi är väl bekanta med förutsättningarna i hela Västra Götaland.